Slavery monuments in ruins

links between information, memory and decolonial studies

  • Igor Oliveira da Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Gracy Kelli Martins Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
Keywords: Colonialism, Countermonument, National Memory, New Social Movements, Social Representatio

Abstract

The main objective of the study is to reflect, in the light of decolonial studies, on how the ethnic-racial claims, generated within the scope of the New Social Movements, impact the resignification of national memory. This is an article for whose development a sociocultural approach to information was adopted, which focuses on the global protests caused from the year 2020 on about public monuments built to honor characters linked to the slave trade, colonialism and the various expressions of racism. As a methodological procedure, an exploratory research was carried out through a literature review. It presents some discussions about the (de)coloniality of power and knowledge, to give visibility to the knowledge produced by groups that did not integrate the Eurocentric view of knowledge; shows how Information Science can contribute to represent the intellectual production of knowledge socially constructed by a group of subjects subordinated to the Eurocentric episteme; analyzes how the New Social Movements exercise counterpower and are built through a process of autonomous communication, free from the control of those who hold institutional power to fight colonial ties; shows how discussions about the concept of document/monument arise and relates them to the movement called counter-monument and the discursive claim that gives voice to silenced and forgotten voices; presents the historical and social context of characters such as Christopher Columbus (1451-1506), Thomas Jefferson (1743 - 1826) and George Washington (1732 - 1799), whose statues were removed/stoned as a result of social disputes permeated by political and ideological issues antagonistic; describes how the counter-monument reaches the Brazilian scene, starting from the monument of the São Paulo pioneer Manuel Borba Gato (1649 – 1718), whose monument was burned by movements that claimed the heroic meaning attributed to a character linked to the hunting and enslavement of Indians and blacks . The article also analyzes historic reparation initiatives. For this, it addresses the recent debate on the Federal Bill 5296/2020, the Municipal Bill 47/2021 and the role of museums in guarding controversial historical monuments that must be contextualized through heritage education. It concludes that public monuments are informative objects that represent certain historical events that awaken the memory of groups that suffered some consequence of the acts practiced by their characters.

Author Biography

Gracy Kelli Martins, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) Marília/SP. Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB, Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Atua nas áreas de Organização e Representação da Informação/ Conhecimento; Representação e Mediação da Informação; Estudos de gênero; Fundamentos teóricos e memória na Biblioteconomia e Ciência da Informação.

References

ALMEIDA, Vitória Gomes. Patrimônios e matrimônios: intersecções entre (de)colonialidades, raça, gênero e memória. Tese (Doutorado) – Curso de Doutorado em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba, UFPB, 2021. Disponível em: file:///C:/Users/FJA/Downloads/PATRIMONIOS_E_MATRIMONIOS_Interseccoes_e%20(1).pdf. Acesso em: 16 out. 2022.
ARAUJO, A. V. de F.; OLIVEIRA, L. M. B. de; GRACIOSO, L.; SILVA, M. D. P. da. Decolonialidade e Ciência da Informação: veredas dialógicas. Liinc em Revista, [S. l.], v. 17, n. 2, p. e5828, 2021. DOI: 10.18617/liinc.v17i2.5828. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5828. Acesso em: 15 jul. 2022.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 5296/2020, 31 de outubro de 2020. Brasília: Câmara dos Deputados, 2020. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2265657. Acesso em 18 out. 2022.
BRASIL. Câmara Municipal de São Paulo. Projeto de Lei nº 47/202, 02 de fevereiro de 2021. São Paulo. Disponível em: https://splegisconsulta.saopaulo.sp.leg.br/Home/AbrirDocumento?pID=264347. Acesso em: 18 out. 2022.
BRIET, Suzanne. O que é a documentação? Tradução de Maria de Nazareth Rocha Furtado. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 2016. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/. Acesso em: 16 out. 2022.
BURKE, Peter. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Rio de Janeiro: Ed. Jorge Zahar. 2003.
CASIMIRO, Giovanna Graziosi. O patrimônio Open Source. São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16133/tde-08062021-151941/publico/TEGiovannaGraziosiCasimiro_REV.pdf. Acesso em: 16 out 2022.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2013. 271 p. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php. Acesso em: 16 out. 2021.
COHENT, William. Thomas Jefferson e o problema da escravidão. Estudos Avançados, v. 14, n. 38, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/Q3FvbdvfdBxB8J38y3wmwKG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 29 out. 2022.
GOODWIN, Jeff; JASPER, James Macdonald; POLLETTA, Francesca. The Return of the Repressed: the fall and rise of Emotions In Social Movement Theory. Mobilization: An International Journal, 2000, v. 5, n. 1, p. 65-83. Disponível em: http://www.socsci.uci.edu/~polletta/Articles%20and%20Book%20Chapters_files/Retur n_of__repressed.pdf. Acesso em: 27 jul. 2022.
GRACIOSO, Luciana de Souza; COSTA, Luzia Sigoli Fernandes; OLIVEIRA, Jhonny Passos de. O bem viver enquanto utopia ou epistemologia para a Biblioteconomia. In: CARDONA, Natália Duque; SILVA, Franciéle Carneiro Garcês (Orgs.). Epistemologias latino-americanas na Biblioteconomia e Ciência da Informação: bibliotecas desde Abya Yala e as sociedades e culturas na perspectiva sul. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2021. [Selo NYOTA].
GUTIÉRREZ, Antonio L. Garcia. Tout droit: Iniciación a la desclasifi cación. Asociación cultural y científica ibero-americana, 2022.
HABERMAS, J. New social movements. Telos, New York, n. 49, p. 33-37, 1981.
LANDER, Edgardo (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org.). Buenos Aires: CLACSO, setembro de 2005.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução Bernardo Leitão [et al.]. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.
LE FOFF, Jacques. Os intelectuais na Idade Média. Rio de Janeiro: José Olympio. 2006.
MARTINS, Ana Amélia Lage. Informação e movimentos sociais sob a perspectiva do campo social da Ciência da Informação: uma análise a partir da Marcha das Vadias. 174p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUBD-A8SGYA. Acesso em: 27 set. 2022.
MIGNOLO, WALTER. Desafios decoloniais hoje. In.: BORSANI, María Eugenia; QUINTERO, Pablo (orgs.). Los desafíos decoloniales de nuestros días: pensar en colectivo. 1 ed. Neuquén: EDUCO - Universidad Nacional del Comahue, 2014.
NASCIMENTO, Gabriel. Entre o lócus de enunciação e o lugar de fala: marcar o não marcado e trazer o corpo de volta na linguagem. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n (60.1): 58-68, jan./abr. 2021.
NOBLE, André Winter. Primeiras considerações sobre o Contramonumento. 2020. Disponível em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/49722/49722.PDF. Acesso em 16 out. 2022.
OLIVEIRA, Eliane Braga de; RODRIGUES, Georgete Medleg. Apresentação. In.: Memória: interfaces no campo da Ciência da Informação. Brasília: Ed. UNB, 2017.
OTLET, Paul. Tratado de Documentação. Brasília: Briquet de Lemos. 2018.
PICHARDO, Nelson A. New social movements: a critical review. Annual Review of Sociology, n. 23, 1997, p. 411-430.
SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo; Editora Cortez. 2010.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da Informação: origem, evolução e relações. Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996.
SILVA, I. O.; MARTINS, G. K. Apropriação da memória pela Ciência da Informação e o papel legitimador das Instituições de Memória. Em Questão, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 109562, 2022. DOI: 10.19132/1808-5245282.109562. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/109562. Acesso em: 11 out. 2022.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: Editora UFMG. 2010. Disponível em: https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/. Acesso em: 16 out. 2022.
TOURAINE, Alain. Le retour de l'acteur. Paris: Librairie Arthème Fayard, 1983.
Published
2024-01-09
How to Cite
SILVA, I. O. DA; MARTINS, G. K. Slavery monuments in ruins: links between information, memory and decolonial studies. Folha de Rosto, v. 9, n. 2, p. 7-26, 9 Jan. 2024.
Section
Dossiê: Estudos críticos em Mediação, Organização e Representação da Informação