AGRAVOS DO NEGACIONISMO NA EDUCAÇÃO ESCOLAR

  • Patrícia Ribeiro Feitosa Lima Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)
  • Nilson Vieira Pinto Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)
  • Raul Aragão Martins Docente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)
  • Rogério Parentoni Martins Docente aposentado da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Abstract

: In this essay, the impact of denialism on school education is discussed. This ideology is based on false arguments, whose protagonists deny scientifically proven evidence as a way to strengthen their attempts at power. The denialist narrative reaches people who uncritically accept and replicate these arguments as if they were absolute truths. One of the results of the dissemination and acceptance of this ideology is the stimulus to extremist actions, as we have seen happen recently in Brazil. Denial intentionally fosters historical, social, and scientific illiteracy. People "contaminated" by this extremist ideology ignore logical arguments and remain oblivious to the advancement of science. They believe in nonsense, such as the so-called “flat earthism”; they are disseminators of false information; promote anti-vaccination “crusades”; they defend the use of ineffective drugs and promote the discredit of democracy. Paulo Freire's ideas that encourage the cultivation of critical and emancipatory thinking is the theoretical-methodological contribution that guides this essay, contextualized in the teaching practice of the authors, who consider education as a practice of freedom.

Author Biographies

Patrícia Ribeiro Feitosa Lima, Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutora em Educação, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Fortaleza.

Nilson Vieira Pinto, Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutor em Biotecnologia, pela Universidade Estadual do Ceará (Uece). Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), campus Fortaleza. 

Raul Aragão Martins, Docente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp)

Doutor em Psicologia pela Fundação Getúlio Vargas (FGV/RJ). Docente da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), campus São José do Rio Preto.

Rogério Parentoni Martins, Docente aposentado da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutor em Ecologia pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Docente aposentado da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

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Published
2023-08-29
How to Cite
Patrícia Ribeiro Feitosa Lima, Nilson Vieira Pinto, Raul Aragão Martins, & Rogério Parentoni Martins. (2023). AGRAVOS DO NEGACIONISMO NA EDUCAÇÃO ESCOLAR. ARARIPE — REVISTA DE FILOSOFIA - , 4(1), 92-104. https://doi.org/10.56837/Araripe.2023.v4.n1.1148