Res occultas: Lucretius and the Invisible

  • Marco Antonio Valentim Universidade Federal do Paraná UFPR
Keywords: Nature. Sense. Invisibility. Velocity. Night.

Abstract

The essay addresses the problem of the invisibility of matter and void in
De rerum natura How is it possible for Lucretius to maintain, on the one hand, that
the soul is material and that knowledge is sensible, and, on the other, that the
beginnings of t hings, as well as the void and the simulacra of bodies, are invisible
and ultimately inaccessible to the senses? The problem is developed through a
commentary on Lucretius’ text that critically resumes Deleuze’s interpretation in Logic
of Sense focusing o n the relationship between the occult character of nature and the
difference in speed between senses and thought, and simulacra and bodies. From
this, the essay draws conclusions about the nature of Lucretius’ discourse on the
nature of things.

Author Biography

Marco Antonio Valentim, Universidade Federal do Paraná UFPR

Professor do Departamento de Filosofia (2006-) e do Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Universidade Federal do Paraná (2007-). Bacharel em Filosofia pela Universidade Federal do Paraná (2000). Mestre em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Doutor em Filosofia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2007). Fez estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional do Rio de Janeiro (2012-2013) e no Programa de Pós-Graduação em Filosofia da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2017-2018). Publicou estudos acerca de problemas metafísicos em filosofia antiga e moderna, e ensaios comparativos sobre antropologias ocidentais e ameríndias. Escreveu "Extramundanidade e sobrenatureza: ensaios de ontologia infundamental" (Cultura e Barbárie, 2018). Pesquisador do SPECIES - Núcleo de Antropologia Especulativa (UFPR). Membro do GT Ontologias Contemporâneas (ANPOF). 

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Published
2022-08-08
How to Cite
Marco Antonio Valentim. (2022). Res occultas: Lucretius and the Invisible. ARARIPE — REVISTA DE FILOSOFIA - , 3(1), 58 - 80. https://doi.org/10.56837/Araripe.2022.v3.n1.919