The Challenge of Human Emancipation in the Education of Young People and Adults from Paulo Freire’s Postulates

  • Charles Lamartine de Sousa Freitas Universidade Estadual de Campinas UNICAMP
  • Rosilene da Costa Bezerra Ramos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN
Keywords: Youth and Adult Education. Paulo Freire. Emancipation

Abstract

The theoretical-reflective essay has as its object of discussion a reflection on the relationship between the literacy of young people and adults and the meaning of emancipatory education based on Paulo Freire’s postulates, a Brazilian educator, who brought a new vision of education, characterized as revolutionary. An analysis of Youth and Adult Education (EJA) public policies, with emphasis on adult literacy from the 90’s to the present day, is presented to understand how the discontinuity and fragility of such policies have been an obstacle to the development of educational projects of initial and continued schooling, collaborators in the commitment of training and emancipation of the adults. According to Freire, the text highlights the meaning of emancipation as the humanization of the oppressed and overcoming their historical conditions. It presents the education of young people and adults based on dialogue and problematization as a political act, an agent of awareness, and enhancing human emancipation.

Author Biographies

Charles Lamartine de Sousa Freitas, Universidade Estadual de Campinas UNICAMP

Graduado em Pedagogia, Teologia e em Serviço Social. Mestre em Teologia pela Pontifícia Universidade Gregoriana - Roma/Itália. Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), na área de Filosofia e História da Educação. É Professor e Diretor Geral da Faculdade Católica do Rio Grande do Norte (FCRN). Tem desenvolvido atividades acadêmicas nas áreas de Teologia, Filosofia e Educação, atuando nos seguintes temas: Teologia Patrística e Sistemática, Filosofia Medieval e da Educação, História da Educação, Metodologia da História Oral e Pesquisa (Auto) Biográfica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas, Educação, Memória, (Auto) Biografia e Inclusão (GEPEMABI) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Paideia na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Membro efetivo da Academia de Ciências Jurídicas e Sociais de Mossoró (ACJUS)

Rosilene da Costa Bezerra Ramos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte UERN

Mestre em Educação. Linha de Pesquisa Práticas Educativas, Cultura, Diversidade e Inclusão pela  do Programa de Pós-Graduação (POSEDUC). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Especialista em Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho(UNESP). Acadêmica do Curso de Psicologia na Faculdade Católica do Rio Grande do Norte. Atualmente é Coordenadora Pedagógica do Colégio Diocesano Santa Luzia. Coordenadora dos Programas de Formação Continuada da Rede Pública do município de Baraúna-RN. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas GEPEMABI da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Participa do Projeto de Pesquisa Institucional intitulado Ascensão Social por meio dos estudos de estudantes de origem popular: da Educação Básica até a Universidade. aprovado pela UERN em 2017 com financiamento do CNPq.

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Published
2022-08-09
How to Cite
Charles Lamartine de Sousa Freitas, & Rosilene da Costa Bezerra Ramos. (2022). The Challenge of Human Emancipation in the Education of Young People and Adults from Paulo Freire’s Postulates. ARARIPE — REVISTA DE FILOSOFIA - , 3(1), 148 - 163. https://doi.org/10.56837/Araripe.2022.v3.n1.925