A temática ambiental no Instituto Federal do Maranhão (IFMA): Ensino, Pesquisa e Extensão
Abstract
Environmental education is a tool for raising awareness and training individuals and communities, which can be used in formal and informal education. Considering that one of the missions of the Instituto Federal do Maranhão (IFMA) is to promote professional, scientific and technological education through the integration of teaching, research and extension, with a focus on citizen education and sustainable socioeconomic development, strengthening environmental education projects is necessary. In schools, environmental education contributes to the education of conscious citizens, capable of making decisions and acting in the socio-environmental reality. The objective of this research was to analyze how IFMA, Bacabal campus, through the actions of teachers and students, includes environmental education based on teaching, research and extension projects. The methodology used was a bibliographic survey and documentary research with the sectors responsible for each project category. It was found that remote teaching during the Covid-19 pandemic mainly impacted research projects and that there is a progressive increase in teaching and extension projects. However, the coordination of these projects is developed, mostly, by teachers of the Geography discipline, alerting to a need for greater integration between disciplines, so that environmental education actually happens, in a transversal and interdisciplinary way.
References
______. Lei 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Disponível em < https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm > . Acesso em fevereiro de 2024.
INSTITUTO BRASILEIRO DO MEIO AMBIENTE E DOS RECURSOS NATURAIS RENOVÁVEIS. Educação ambiental: as grandes diretrizes da Conferência de Tbilisi. Brasília: IBAMA, 1996.
INSTITUTO FEDERAL DO MARANHÃO (IFMA). Plano do Curso Técnico em Meio Ambiente na Forma Integrada ao Ensino Médio. Bacabal (MA): IFMA, 2018.
______. Resolução n.047 de 18 de setembro de 2015. Disponível em: < https://proext.ifma.edu.br/wp-content/uploads/sites/33/2018/12/Res.47_2015-Pol%C3%ADtica-de-Programas-e-projetos-de-Extens%C3%A3o.pdf > . Acesso em fevereiro de 2024.
______. Resolução n.18 de 07 de junho de 2021. Disponível em: < https://prenae.ifma.edu.br/wp-content/uploads/sites/32/2021/08/018_Conselho_Superior_REIT-1.pdf > . Acesso em fevereiro de 2024.
______. Projeto Pedagógico Institucional IFMA 2019-2023. São Luís: IFMA, 2019. Disponível em: < chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://pedreiras.ifma.edu.br/wp-content/uploads/sites/19/2023/05/Projeto-Pedagogico-Institucinal-2019-a-2023.pdf > Acesso em: Fevereiro de 2024.
NASCIMENTO, C. S. do. Pesquisa científica no ensino médio e técnico. Revista Brasileira de Educação Profissional e Tecnológica. Bahia: v.2, n.21, 2021.
PINHEIRO, J. V; NARCISO, C. S. A importância da inserção de atividades de extensão universitária para o desenvolvimento profissional. Revista Extensão & Sociedade. v.14, n.2, 2022.
RAMOS, E. C. Educação ambiental: origens e perspectivas. Educar. Curitiba, n.18, 2001.
Copyright (c) 2025 Ciência e Sustentabilidade

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores.
Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.