O The behavior of teacher users against the Information Architecture (AI) of SIGAA
Abstract
It addresses information users regarding the use of the Integrated Management System for Academic Activities (SIGAA) regarding the information needs and their degree of satisfaction of this community in said system. The objective was to reflect on the relationship of the research participants with the SIGAA, and the degree of satisfaction with the use of the tool. Specific: a) verify how the user's practice in the information architecture is performed, considering the content and context; b) know the level of difficulty of the teaching user related to (AI); c) to evaluate the search and access by the teaching users. Methodology with a bibliographic research of an exploratory nature, with the professors of the Department of Information Sciences of the Federal University of Ceará. Data collection instrument was used a questionnaire. The research observed and analyzed the (AI) of SIGAA. The results indicated a low attractiveness of the groups of functionalities of the teachers.
References
AGNER, Luiz; SILVA, Fabio Luiz Carneiro Mourilhe. Uma introdução à arquitetura da informação: conceitos e usabilidade. PUC-Rio, 2003. Disponível em: https://profsergioxavier.files.wordpress.com/2012/08/introducao_arquitetura_informacao.pdf. Acesso em: 16 maio 2017.
ALMEIDA JÚNIOR, Osvaldo Francisco de. Mediação da informação: ampliando o conceito de disseminação. In: VALENTIM, Marta (Org.). Gestão da informação e do conhecimento no âmbito da ciência da informação. São Paulo: Polis: Cultura acadêmica, 2008.
BASTIEN, J. M. Christian; SCAPIN, Dominique L. Ergonomic Criteria for the Evaluation of Human-Computer interfaces. France: Institut National de recherche en informatique et en automatique, 1993.
BENTES PINTO, Virginia; TABOSA, Hamilton Rodrigues; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregório. Arquitetura da informação: representação da informação de prontuário eletrônico do paciente. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., 2011, Brasília. Anais [...]. Brasília: ANCIB, 2011. p. 2629-2642. Disponível em: http://repositorios.questoesemrede.uff.br/repositorios/bitstream/handle/123456789/2023/Arquitetura%20-%20Bentes%20Pinto.pdf?sequence=1. Acesso em: 27 dez. 2020.
CARDOSO, Olinda Nogueira Paes. Recuperação de Informação. INFOCOMP: Journal od Computer Center, v. 2, n. 1, nov. 2000. Disponível em: http://www.dcc.ufla.br/infocomp/index.php/INFOCOMP/article/view/46 Acesso em: 27 dez. 2020.
COSTA, Luciana Ferreira da; SILVA, Alan Curcino da; RAMALHO, Francisca Arruda. (Re) visitando os estudos de usuário: entre a tradição e o alternativo. DataGramaZero. v. 10, n. 4, ago. 2009. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/6946. Acesso em: 27 dez. 2020.
COSTA, Maria de Fátima Oliveira; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Os conceitos de estudos de usuários e a visão do bibliotecário no processo de mediação da informação. In: CAVALCANTE, Lídia Eugenia; BENTES PINTO, Virginia; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregório. Ciência da Informação e contemporaneidade: tessituras e olhares. Fortaleza: Ed. UFC, 2012.
COSTA, Maria de Fátima Oliveira. Estudos de usuários da informação: ensino e aprendizagem no Brasil. Fortaleza: Edições UFC, 2016.
DE SOUZA, Osvaldo; TABOSA, Hamilton Rodrigues. Virando a Página: um novo conceito de acessibilidade na web para deficientes visuais. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 145-161, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/16366/10935. Acesso em: 27 dez. 2020.
DE SOUZA, Osvaldo. A usabilidade na perspectiva do uso da informação: estatísticas das pesquisas sobre o tema no Brasil. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 25, n. 1, p. 159-172, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/159/13196. Acesso em: 27 dez. 2020.
ELLIS, David. A behavioral model for information retrieval system design. Journal of Documentation Science. Cambridge, n. 15, p. 237-247, 1989.
ESPANTOSO, José Juan Peón. A gestão de competências dos arquitetos da informação nas organizações. DataGramaZero, v. 11, n. 5, out. 2010. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/7195. Acesso em: 27 dez. 2020.
FERREIRA, Ana Maria Jensen; VECHIATO, Fernando Luiz; VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregório. Arquitetura da informação de web sites: um enfoque à universidade aberta à Terceira idade (UNATI). Revista de Iniciação Científica da FFC, Marília, v. 8, n. 1, p. 114-129, 2008. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/ric/article/view/184. Acesso em: 27 dez. 2020.
FERREIRA, Sueli Mara; PITHAN, Denise Nunes, Estudo de Usuários e de Usabilidade na Biblioteca INFOHAB: relato de uma experiência. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS DIGITAIS, 3, 2005, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: UFSC, 2005. Disponível em: http://eprints.rclis.org/10483/. Acesso em: 27 dez. 2020.
FISCHER, Gustavo Daudth; ARAÚJO, Luciana C. S. Conceitos e características do design estratégico como provocações iniciais à arquitetura da informação. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ARQUITETURA DE INFORMAÇÃO, 4, 2010, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: USP, 2010.
THE INFORMATIONS ARCHITECTURE INSTITUTE: IAI Institute. What is Information Arquitecture? Trad. 2010. Disponível em: http://iainstitute.org/en/learn/resources/what_is_ia.php. Acesso em: 27 dez. 2020.
ILHARCO, Fernando. Filosofia da Informação: uma introdução à informação como fundação da ação, da comunicação e da decisão. Lisboa: Universidade Católica Editora, 2003.
MANNING, Christopher D.; RAGHAVAN, Prabhakar; SCHÜTZE, Hinrich. Relevance feedback and query expansion. In: MANNING, Christopher D.; RAGHAVAN, Prabhakar; SCHÜTZE, Hinrich. An introduction to information retrieval. England: Cambridge University Press, 2009. p. 177-194.
MORVILLE, Peter; ROSENFELD, Louis. Information Achitecture for the world wide web. Sebastopol: O’Reilly, 2006.
NIELSEN, Jackob. Projetando Websites: designing Web usability. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
PIEROZZI JÚNIOR, Ivo; GOMES, Eliane Gonçalves; ALENCAR, Maria de Cléofas Faggion; CARVALHO, Carlos Alberto de. Análise de dinâmica de uso e de desempenho: o caso do web site da Embrapa Monitoramento por Satélite. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 102-114, 2003. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1024/1079. Acesso em: 27 dez. 2020.
SALTON, Gerard; YANG C.S. On the specification of term values in automatic indexing. Journal of Documentation, v. 29. n. 4. p. 351-372, 1973.
SARACEVIC, Tefko. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 41-62, jan./jun. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/235/22. Acesso em: 27 dez. 2020.
SIGAA UFC. Sistema Integrado de Atividades Acadêmicas. Versão UFC. Disponível em: https://si3.ufc.br/sigaa/verTelaLogin. Acesso em: 27 dez. 2020
SILVA, Nóbrega da; DUARTE, Emeide Nóbrega. Instrumento para diagnostico da Gestao da Informaçao e do Conhecimento (GIC) para Bibliotecas Universitárias. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 2, n. 2, p. 54-66, maio/ago. 2015. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1756/1367. Acesso em: 27 dez. 2020
SILVA, Patrícia M.; DIAS, Guilherme Ataíde. A arquitetura da informação centrada no usuário: estudo do website da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, v. 13, n. 26, jul/dez. 2008. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2008v13n26p119/6647. Acesso em: 27 dez. 2020.
SHAW, Ian S.; SIMÕES, Marcelo Godoy. Controle e modelagem Fuzzy. São Paulo: Edgard Blücher, 1999.
VIDOTTI, Silvana Aparecida Borsetti Gregorio; SANCHES, Silviane Aparecida. Arquitetura da informação em web site. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE BIBLIOTECAS DIGITAIS, 2, 2004, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2004. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=8302&opt=1. Acesso em: 27 dez. 2020.
WURMAN, Richard Saul. Ansiedade de Informação 2: um guia para quem comunica e dá instruções. São Paulo: Ed. de Cultura, 2005.
Copyright (c) 2020 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.