Um A case study on the applicability of short-term videos in social media as a way of information

  • português Universidad Nacional de Rosário
  • Portuguese portuguese
Keywords: Digital technologies, COVID-19, COVID-19 pandemic, New coronavirus

Abstract

The present work aims to analyze the applicability of videos of very short duration published on official social media or not, from the municipality of Entre Rios in the state of Bahia, during the period from April 20 to May 20, 2020, which intend to inform the local society on the ways of prevention and care to be adopted in order to avoid contagion and dissemination of COVID-19 in the municipal sphere. Taking as a starting point a historical analysis of society in the context of Pandemic, followed by the collection and analysis of data produced, presented and posted in the form of videos on social media in order to assist in the dissemination of information aimed at contributing to the reduction of the rate contagion of the disease that represents a threat on a global scale. The adopted methodology obeys the criteria of the dialectic, with the development of the research in a perspective of the participant and unsystematic observation since it happens without previous planning and without any type of control and by sampling, which allowed a more reliable analysis of the reality found.

Author Biographies

português, Universidad Nacional de Rosário

Doutoranda em Artes e Humanidades com Menção em Ciências da Educação na Universidade Nacional de Rosário (Argentina). Mestra em Ciências da Educação pela Universidad Autónoma del Sur (Paraguai). Coordenadora no Programa de Inovação Tecnológica Educação Conectada na Prefeitura Municipal de Entre Rios.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7274362781209587

Portuguese, portuguese

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia. Professora Adjunto do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7327673330074701

References

BAHIA. Decreto nº 19.529, de 16 de março de 2020. Dispõe sobre organização social em tempo de Pandemia por COVID-19. Diário Oficial do Estado. Poder Executivo. Salvador, BA. 18 maio 2020. Disponível em: http://www.legislabahia.ba.gov.br/documentos/decreto-no-19529-de-16-de-marco-de-2020. Acesso em: 20 jun. 2020.

BOAVENTURA, Edivaldo M. Metodologia da Pesquisa: monografia, dissertação, tese. São Paulo: Editora Atlas, 2004.

CORONAVÍRUS: BALANÇO DA OMS REGISTRA 307.395 MORTES E 4.525.497 CASOS NO MUNDO... UOL. São Paulo. Disponível em: https: // www.noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/2020/05/17/coronavirus-balanco-da-oms-registra-307395-mortes-e-4525497-casos-no-mundo.htm. Acesso em 18 de maio de 2020.

ENTRE RIOS (Bahia). Decreto de nº 668/2020, 20 de março de 2020. Dispõe sobre organização social e funcionamento de estabelecimentos comerciais em tempo de Pandemia por COVID-19. Diário oficial do Município de Entre Rios Bahia. Poder Executivo. Entre Rios, BA. 18 maio 2020. Disponível em: http://www.pmentrerios.transparenciaoficialba.com.br/diariooficial/atosoficiais.php. Acesso em: 20 jun. 2020.

FAVA, Rui. Educação 3.0: aplicando o PDCA nas instituições de ensino. São Paulo: Saraiva, 2014.

GABRIEL, Martha. Educar: a revolução digital na educação. São Paulo: Saraiva, 2013.

KOMESU, Fabiana; TENANI, Luciani. O Internetês na escola. São Paulo: Ed. Cortez, 2015.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2014.

LUCENA, S. Cultura digital, jogos eletrônicos e educação. Salvador: EDUFBA,2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/19496. Acesso em: 21 jun. 2020.

MESQUITA, Claudio Tinoco et al. Infodemia, fake news and medicine: Science and The Quest for Truth. Int. J. Cardiovasc. Sci., Rio de Janeiro, v. 33, n. 3, p. 203-205, may., 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2359-56472020000300203&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 21 jun. 2020.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico: projetos de pesquisa/pesquisa bibliográfica/ teses de doutorado, dissertações de mestrado, trabalhos de conclusão de curso. 8° Ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MOREIRA, J. Antônio; TRINDADE, Sara Dias. O WhatsApp como dispositivo pedagógico para a criação de ecossistemas educomunicativos. In. PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio Eduardo; CHAGAS, Alexandre. (Org.). WhatsApp e Educação: entre mensagens, imagens e sons. Salvador: EDUFBA, 2017.

PIANGERS, Marcos; BORBA, Gustavo Severo de. A escola do futuro: o que querem (e precisam) alunos, pais e professores. Porto Alegre: Penso, 2019.

PORTO, Cristiane; OLIVEIRA, Kaio Eduardo; CHAGAS, Alexandre. (Org). WhatsApp e educação: entre mensagens, imagens e sons. Salvador: EDUFBA, 2017.

SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004. 184 p.

SANTAELLA, Lucia. Temas e dilemas do pós-digital: a voz da política / LuciaSantaella. São Paulo: Paulus, 2016. (Coleção Comunicação).

SANTOS, Izequias Estevam dos. Manual de métodos e técnicas de pesquisa científica. 11. ed. Niteroi; Rio de Janeiro: Impetus, 2015.

SETTON, Maria Graça. Mídia e educação. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

Published
2020-08-24
How to Cite
AMARAL, A. R. A. DO; PORTUGUESE, P. Um A case study on the applicability of short-term videos in social media as a way of information. Folha de Rosto, v. 6, n. 2, p. 22-31, 24 Aug. 2020.
Section
Artigos