Student perspective on remote classes in the bachelor's degree in archives course at the State University of Paraíba

a portrait of the pedagogical reality of the pandemic

  • Manuela Eugênio Maia Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)
  • Sânderson Lopes Dorneles Universidade Estadual da Paraíba
  • Jacqueline Echeverría Barrancos Universidade Estadual da Paraíba
  • Rosilene Agapito da Silva Llorena Universidade Federal de Alagoas
Keywords: Remote teaching-learning, COVID-19, Graduation in Archivology, State University of Paraíba

Abstract

The new coronavirus pandemic in 2020 completely changed daily routines and ways of working. Avoiding crowds and social isolation became part of educational practices, including university education. In this context of mandatory and abrupt virtuality in university pedagogical practices, it was the setting for the present study, which aimed to analyze the impacts of remote classes, implemented due to the pandemic, from the perspective of students of the bachelor's degree course in Archivology at the State University of Paraíba in the academic period 2020.1. Qualitative in nature, the research was characterized by the historical interpretative method anchored in Gadamer (2015), starting from the process of understanding the phenomenon and its changes in real time. It was also classified as bibliographic and documental, based, above all, on decrees, resolutions, notices and ordinances, which contextualize the experienced reality. A questionnaire was applied with closed and open questions to the students of that course, analyzed in the light of the historical interpretative method. The investigation concluded that among the analysis of the results obtained, limitations of the students regarding access to the internet and the necessary equipment for monitoring remote classes and carrying out academic activities were highlighted. Even in the face of the unusual and unexpected remote reality, 58% of respondents approved and cited as favorable points for non-presential teaching: the opportunity to review contents asynchronously, due to recorded classes and materials made available on the teaching platforms; flexible study schedules; the objectivity of teaching. He also highlighted that 60% of the students considered the methodologies adopted by the teachers to be satisfactory. In this sense, the investigation came to the conclusion that the emergency remote teaching offered by the archivology course at that university met the legal regulations that preceded it in order to carry out the teaching-learning process. Although there were limitations to the process, it was characterized as significant, among the majority of students who participated in the investigation, the experience of remote education during the semester 2020.1.

Author Biographies

Manuela Eugênio Maia, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutora em Ciência da Informação e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Paraíba (UFPB). Bacharel em Biblioteconomia e Licenciada em Pedagogia pela UFPB. Professora do curso de Arquivologia da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)/Campus V.

Sânderson Lopes Dorneles, Universidade Estadual da Paraíba

Mestre em Ciência da Informação. Prof. do Centro de Ciências Biológicas e Sociais Aplicadas da Universidade Estadual da Paraíba.

Jacqueline Echeverría Barrancos, Universidade Estadual da Paraíba

Doutora e Mestra em Administração, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bacharel em Administração, pela UFPB. Professora Associada da Universidade Estadual da Paraíba Campus V.

Rosilene Agapito da Silva Llorena, Universidade Federal de Alagoas

Professora Visitante do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação e do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Alagoas (UFAL). Pós-Doutora em Ciência da Informação, pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Doutora em Ciência da Informação, pela UFPB com estágio de doutoramento no exterior na Universidade de Zaragoza - Espanha, financiado pela CAPES (2014/2015). Mestra em Ciência da Informação pela UFPB. Especialista em Supervisão Escolar e Orientação Educacional pela UFPB. Graduada em Biblioteconomia pela UFPB e em Pedagogia pela UFPB. 

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Published
2022-01-09
How to Cite
MAIA, M.; DORNELES, S.; ECHEVERRÍA BARRANCOS, J.; LLORENA, R. Student perspective on remote classes in the bachelor’s degree in archives course at the State University of Paraíba: a portrait of the pedagogical reality of the pandemic. Folha de Rosto, v. 7, n. 3, p. 194-230, 9 Jan. 2022.
Section
Artigos