Information practices of cartoonists

Malvados Daily Project

  • Lázaro Almeida Galvão Universidade Federal do Cariri (UFCA)
  • Lucas Almeida Serafim Universidade Federal do Cariri (UFCA)
Keywords: Daily Evil Project, cartoonists, information practices

Abstract

This article presents the Malvados Daily project, an Instagram page produced as a data-gathering instrument for descriptive research on the information practices of cartoonists. The stages of page development are depicted, whose functionality was: a) to organize and disseminate the researcher's collection of drawings, as well as to promote his/her entrance into the research field; b) to understand the information practices of the cartoonist community; c) to implement interdisciplinarity between Librarian Science and the cartoonist's domain, through the application of conventional and digital documentary organization methods. As result, this work describes a) the technical processes: use of the Dewey Decimal Classification and the Cutter-Sanborn Table – which are documentary languages originally oriented to the printed format in the digital environment; and b) study of user and uses: mapping information practices of virtual community engaged in the page. Finally, this study concludes that Malvados Daily page represents not only an environment for specialized content, since: a) at a theoretical level, it calls information professionals' attention to new information practices, which are quite different from those described by classical information theory; b) at a methodological level, it enables a holistic and contextualized analysis of the informational phenomena; c) at a practical level, it illustrates the necessary interdisciplinarity between Librarian Science and the information social practice of cartoonists, through the constitution of its pre-determined search methods, which, even if they work at a rudimentary level (prototype), instigate future research about this topic.

Author Biographies

Lázaro Almeida Galvão, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Atualmente é bolsista de pesquisa no projeto intitulado Diagnóstico da Governança Interfederativa nos municípios da Região Metropolitana do Cariri (RMC). Possui experiência na área de Biblioteconomia com ênfase em Ciência da Informação, atuando principalmente nos seguintes temas: Editoração, Tratamento e Organização da Informação e Práticas de Informação. Como competência profissional desenvolve sites, e-books e revistas científicas para professores de universidades. Possui plataforma própria de publicação: ebookscariri.com

Lucas Almeida Serafim, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará. É Professor do curso de Biblioteconomia e do Mestrado Profissional em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA), anteriormente campus da Universidade Federal do Ceará (UFC) no Cariri.

References

ANTUNES, Teresa Patrícia Silva. O humor em contexto organizacional. 2017. 73f. Dissertação. (Mestrado em Gestão de Recursos Humanos) – Universidade do Minho, Braga, 2017. Disponível em em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/46510 Acesso em: 29 abr. 2022.

BAGNOLI, Anna. Beyond the standard interview: the use of graphic elicitation and artsbased methods. Qualitative Research, [S. l.], v. 9, n. 5, p. 547-570.

COX, Andrew M. An exploration of the practice approach and is place in information science. Journal of Information Science, [S. l.], v. 38, n. 2, p. 176-188, 2012.

DEWEY, Melvil. Dewey decimal classification and relative index. 23. ed. Dublin, Ohio: OCLC, 2011.

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo; FREIRE, Isa Maria. Introdução à Ciência da Informação. João Pessoa: UFPB, 2009.

FULTON, Crystal; HENEFER, Jean. Information practice. In: ENCYCLOPEDIA of Library and Information Science. 3rd ed. New York: Taylor and Francis, 2010. p. 2519-2525.

GALVÃO, Lázaro Almeida. Práticas de informação de cartunistas. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso – Centro de Ciências Sociais Aplicadas. Universidade Federal do Cariri, Juazeiro do Norte, 2021.

GALVÃO, Lázaro Almeida. Malvados Daily. c2022. Instagram: @malvadosdaily. Disponível em: https://www.instagram.com/malvadosdaily/. Acesso em: 1 jan. 2022.

GONZÁLEZ DE GOMEZ, Maria Nélida. Escopo e abrangência da Ciência da Informação e a Pós-Graduação na área: anotações para uma reflexão. Transinformação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 31-43, jan./abr. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/FwJWGzhN77SSYWNqwHHyYgw/abstract/?lang=pt Acesso em: 29 abr. 2022.

HARTEL, Jenna. Diagrams of the Serious Leisure Perspective. In: The Serious Leisure Perspective (SLP). [s. l.: s. n.], 2013. Disponível em: https://www.seriousleisure.net/slpdiagrams.html. Acesso em: 01 jan. 2021.

KARI, Jarkko; HARTEL, Jenna. Information and higher things in life: Addressing the pleasurable and the profound in information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, [S. l.], v. 58, n. 8, p. 1131-1147, 2007.

HOYER, Jennifer. Information is social: information literacy in context. Reference Services Review, [S. l.], v. 39, n. 1, p. 10-23, 2011.

LIVE de Quadrinhos. Entrevistadores: Francisco Uchoa et. al. [S. l.: s. n.]. 2020. 28 vídeos (58 h). Publicado pelo canal Viagem ao Fundo do Baú. Disponível em: https://youtube.com/playlist?list=PLe1XjtnIdz2JFCUyeOvktHxsgV0-jmUrb. Acesso em: 11 ago. 2021.

MALDITOS Cartunistas. Direção, produção e roteiro de Daniel Garcia e Daniel Paiva. [S. l.]: Cavídeo, Tarja Preta e Daniéis Entretenimento, 2011. Disponível em: https://www.youtube.com/user/Danieisltda/videos. Acesso em: 01 jan. 2020.

OCLC. Dewey Cutter Program. [S. l.]: OCLC, c2019. Disponível em: https://help.oclc.org/@api/deki/files/5798/Cutter110.exe?revision=1. Acesso em: 10 dez. 2021.

SARDELICH, Maria Emília. Leitura de Imagem, Cultura Visual e Poéticas Educativas. Revista Cadernos de Pesquisa, [S. l.], v. 36, n. 128, p. 551-472, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/tQws4zsftqmGxhq3XqVJTWL/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2021.

SERAFIM, Lucas Almeida. Competências em informação e The Serious Leisure Perspective: um novo espaço de interlocução. 213 f. 2016. Doutorado (Ciência da Informação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9699?locale=pt_BR Acesso em: 29 abr. 2022.

SERAFIM, Lucas Almeida; FREIRE, Gustavo Henrique Freire. Incompetências em informação: o caso da conveniência na busca por informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 36-59, maio/ago. 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/61565 Acesso em: 29 abr. 2022.

STEBBINS, Robert A. Fun, enjoyable, satisfying, fulfilling: describing positive leisure experience. Leisure Studies Association Newsletter, [S. l.], n. 69, nov. 2004.

STEBBINS, Robert A. Leisure and its relationship to library and: information science: bridging the gap. Library Trends, [S. l.], v. 57, n. 4, p. 618-631, 2009a.

STEBBINS, Robert A. Serious leisure and work. Sociology Compass, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 764-774, 2009b.

VERGUEIRO, Waldomiro. A linguagem dos quadrinhos: uma “alfabetização” necessária. In: RAMA, Ângela; VERGUEIRO, Waldomiro (org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

VERGUEIRO, Waldomiro. Panorama das histórias em quadrinhos no Brasil. [S. l.]: Peirópolis, 2017.

WILSON, Thomas D. Information behavior: an interdisciplinary perspective. Information Processing and Management, [S. l.], v. 33, n. 4, p. 551-572, 1997.

YU, Liangzhi. Towards a reconceptualization of the 'information worlds of individuals'. Journal of Librarianship and Information Science, [S. l.], v. 44, n. 1, p. 3-18, 2011.

Published
2022-05-07
How to Cite
GALVÃO, L. A.; SERAFIM, L. A. Information practices of cartoonists: Malvados Daily Project. Folha de Rosto, v. 8, n. 1, p. 358-375, 7 May 2022.