Informational practices and web engagement
an analysis of Beyoncé and the impact of her popularity on the process of disseminating ant-racist information
Abstract
The present study analyzes the American artist Beyoncé, seeking to assess the impact of her popularity on the process of disseminating anti-racist information, based on the concepts of analysis of informational practices and the concept of engagement on the web, with the aim of evaluating the importance of their productions for the anti-racist struggle due to their popularity and international influence. Based on the concepts of analysis of informational practices and engagement on the webThe chosen clippings were the artist's performance at Coachella and videoclip of Formation. During the analysis, several references to black culture and the great involvement of her followers in social networks and other social media around the themes addressed by the artist were noticed. It appears that race is a socio-historical and cultural production, based on the phenomenon of racialization, that is, identity is historically created from racial criteria and subjects determined by race, which is only possible with the articulation of the State, law and ideology.
References
ALMEIDA, Marcos Inácio Severo de et al. Quem lidera sua opinião? Influência dos formadores de opinião digitais no engajamento. RAC: revista de administração contemporânea, Rio de Janeiro, v. 22, n. 1, art. 6, p. 115-137, jan./fev. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/MXTSzjGmKNbzM4DpxHcPRbK/abstract/?lang=pt. Acesso em: 11 abr. 2022.
ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2019.
ALMEIDA, Silvio Luiz de; BATISTA, Waleska Miguel. Teoria Racial e do Direito: Aspectos da condição do negro nos Estados Unidos da América. Quaestio Iuris, vol. 14, n. 3, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/quaestioiuris/article/view/50656. Acesso em: 10 fev. 2022.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Paradigma social nos estudos de usuários da informação: abordagem interacionista. Informação & Sociedade: estudos, João Pessoa, v. 22, 198 n.1, p. 145-159, 2012. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/9896. Acesso em: 11 abr. 2022.
BARRETO, Raquel. Partido dos Panteras Negras, história, gênero e poder. Fronteiras & Debates, v. 5, n. 1, jan./jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.unifap.br/index.php/fronteiras/article/view/4524. Acesso em: 10 fev. 2022.
CALDER, Bob J.; MALTHOUSE, Edward C.; MALOSWKA, Ewa. Brand marketing, big data and social innovation as future research directions for engagement. Journal of Marketing Management, v. 32, n. 3/6, p. 579-585, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0267257X.2016.1144326 Acesso em: 22 abr. 2022.
CARDOSO, Lourenço. Branquitude acrítica e crítica: A supremacia racial e o branco anti-racista. Rev.latinoam.cienc.soc.niñez juv, Manizales, v. 8, n. 1, p. 607-630, jan. 2010. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2010000100028&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2022.
COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: conhecimento, consciência e a política do empoderamento. São Paulo: Boitempo Editorial, 2019.
DAVIS, Angela. Mulheres, raça e classe. São Paulo: Boitempo, 2016.
FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. Novos paradigmas e novos usuários de informação. Ciência da informação, Brasília, v. 25, n. 2, maio/ago. 1995. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/660. Acesso em: 11 abr. 2022.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
GOLZIO, Derval Gomes. Exclusão informativa: representação e representatividade dos negros e afrodescendentes nas capas da revista Veja. In: FIDALGO, António; SERRA, Paulo. (org.). Visões disciplinares. Covilhã: Serviços Gráficos da Universidade da Beira Interior, 2007, v. III, p. 491-498.
GONZÁLES, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.
MOREIRA, Eduardo. A audiência do Super Bowl 50, o segundo mais visto da história. Disponível em:http://www.spinoff.com.br/a-audiencia-do-super-bowl-50/. Acesso em: 10 fev. 2022.
SILVA, Paulo Vinicius Baptista. Personagens negros e brancos em livros didáticos de Língua Portuguesa. In: 29a. Reunião Anual da Anped, 2006, Caxambu. 29a. Reunião Anual da ANPED. Rio de Janeiro: ANPED, 2006. v. 1. p. 2. Disponível em: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/trabalho/GT21-1808--Int.pdf. Acesso em: 11 abr. 2022.
VERIETY MAGAZINE. Work in progress, n. 3, may, 2018.
Copyright (c) 2022 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.