Reading mediation in the context of university libraries

analysis of the annuals of CBBD (2017-2019)

  • Jéssica Patrícia Silva de Sá Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Caroline Felema dos Santos Rocha Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
Keywords: university library, reading mediation, CBBD

Abstract

This article aims to investigate how the topic of mediation of literary reading is being approached, in the context of university libraries, within the scope of the Brazilian Congress of Library Science, Documentation and Information Science. As specific objectives, it was intended: to identify works on reading mediation in university libraries in the annuals of the 2017 and 2019 editions of CBBD; to analyze the reading mediation actions described in the identified works. To this end, a bibliographic survey was carried out on the Portal of the Brazilian Federation of Associations of Librarians, Information Scientists and Institutions, which retrieved a total of 18 works on mediation of literary reading in university libraries. The works were analyzed both quantitatively and qualitatively. Through content analysis, three categories of analysis were listed: Children and young people, Bibliotherapy and Reading spaces.

Author Biographies

Jéssica Patrícia Silva de Sá, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bibliotecária-Documentalista na Universidade Federal de Minas Gerais.

Caroline Felema dos Santos Rocha, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Bibliotecária-Documentalista na Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Dois Vizinhos. Especialista em Didática e Metodologia do Ensino Superior pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação

 

References

ALVES, Marília Amaral Mendes; BERNARDO, Hugo da Costa Maia. Biblioterapia na UNIRIO: uma proposta de ensino e extensão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/files/original/23/2766/1880-1897-1-PB.pdf. Acesso em: 31 ago. 2022.

ANAIS do CBBD. Portal Febab. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais. Acesso em: 14 fev. 2021.

ANTONIO, Alexei David; ARAÚJO, Marcelo José. Biblioteca infantil: relação de cooperação e complementação à biblioteca universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1873. Acesso em: 31 ago. 2022.

ARAKAKI, Felipe Augusto; NUNES, Patrícia Da Silva; BACOCINA, Eliane Aparecida; MORAES, Tayane Aparecida; OLIVEIRA, Luis André Costa De. Ambiente de integração da leitura ao lazer: o caso da biblioteca do IFSP - Presidente Epitácio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2542. Acesso em: 31 ago. 2022.

BARROS, Maria Helena T. C. de. A mediação da leitura na biblioteca. In: BARROS, Maria Helena T. C.; BORTOLIN, Sueli; SILVA, Rovilson José. Leitura: Mediação e mediador. São Paulo: FA, 2006. p. 17- 24. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/berev/article/view/106559/105156. Acesso em: 31 ago. 2022.

BIBLIOTECA PROFESSOR PAULO DE CARVALHO MATOS. Tipos de revisão de literatura. Botucatu: Unesp, 2015. 9 p. Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura.pdf. Acesso em: 30 ago. 2020.

BRITTO, Luiz Percival Leme. No lugar da leitura: biblioteca e formação. Rio de Janeiro: Edições Brasil Literário, 2015.

CARVALHO, Maria da Conceição. Biblioteca pública e educação: apontamentos sobre o papel da leitura hoje. Perspectivas em Ciência da Informação, [s. l.], v.19, número especial, p.186-194, out./dez. 2014. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/35234. Acesso em: 31 ago. 2022.

CHAGAS, Ricardo de Lima; PIZZARO, Daniella Câmara. Atividade de biblioterapia com usuários dos centros de atenção psicossocial na biblioteca central da UFSC. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1351. Acesso em: 31 ago. 2022.

COSTA, Teresa; LOPES, Sílvia; FERNÁNDEZ-LLIMÓS, Fernando. A Bibliometria e a Avaliação da Produção Científica: indicadores e ferramentas. Actas, [s. l.], n. 11, 2012. Disponível em: https://www.bad.pt/publicacoes/index.php/congressosbad/article/view/429/pdf. Acesso em: 7 jul. 2021.

D’ACAMPORA, Daniela Cristina Paulo. Contar, encantar e educar: aprendizagem através da hora do conto - relato de experiência da Biblioteca do IFFAR Campus Santo Augusto. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/928. Acesso em: 30 ago. 2022.

FICHT, Nadia; GRIGOLETTO, Kely Comin. A criança na biblioteca universitária: relato de inclusão na PUCPR. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/3104. Acesso em: 30 ago. 2022.

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília: Liber Livro Editora, 2005. 79 p.

FREIRE, Paulo. Aproximação semântica ao termo extensão. In: Extensão ou comunicação. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983. p. 19-36.

GALLIAN, Dante. A literatura como remédio: os clássicos e a saúde da alma. São Paulo: Matin Claret, 2017. E-book.

GARRAFA, V. (org.). Extensão: a universidade construindo saber e cidadania: relatório de atividades 1987/1988. Brasília, DF: UNB, 1989.

MACHADO, Maria Tereza Ferlini. Relacionamento biblioteca/usuário: fator relevante no processo de disseminação da informação jurídica. 2000. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 19., 2000, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: PUCRS, 2000. 1 CD.

MELLO, Lina Laura Crivellari Cardoso de. Os anais de encontros científicos como fonte de informação: relato de pesquisa. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 20, n. 1, p. 53-68, 1996. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/77744. Acesso em: 31 ago. 2022.

MOURA FILHO, Francisco Feitosa; NASCIMENTO, Isabela da Rocha; TEIXEIRA, Islânia Castro; BARROS, Érica Filomena Araújo. Arte na biblioteca: expandindo as ações da biblioteca universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1683. Acesso em: 31 ago. 2022.

PAIVA, Cintia Luciano de; SANTOS, Cassia Rosania Nogueira dos; PACHECO, Josiane Borges. Projeto Brisa Literária: a experiência da Biblioteca Prof. Carlos Alberto Barbosa, IFRJ - Campus Nilópolis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/793. Acesso em: 31 ago. 2022.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura. São Paulo: Ed. 34, 2008.

RIBEIRO, Geisa Mulher de Campos; SANTOS, Andréa Pereira dos; GOMES, Suely Henrique; REZENDE, Laura Vilela Rodrigues. Biblio(Cri)Ativa: espaço de sociabilidade e informação para cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1686. Acesso em: 31 ago. 2022.

SÁ, Jéssica Patrícia Silva de. Ler e compartilhar na web: práticas informacionais de blogueiros literários. 2018. 240 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018.

SANTOS, Ana Lúcia Leite; ACELINO, Aparecida Deyse; PEREIRA, Marília Mesquita Guedes; SOUZA, Raylene Paulino de. Implantação de um projeto de biblioterapia na Universidade Federal da Paraíba: relatos de um projeto de extensão. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2780. Acesso em: 31 ago. 2022.

SANTOS, Selma Silva. Rodas de leitura na Biblioteca Central da UFS: um relato de Experiência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2216. Acesso em: 31 ago. 2022.

SILVA, Gilvanedja Ferreira Mendes da. O bibliotecário/a e os desafios da extensão: gestão do projeto Paraíba Literária da Biblioteca Central da UFPB. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/3298. Acesso em: 3 ago. 2022.

SILVA, Joice Leonita da; SCHIAVON, Sandra Helena. Ações culturais em uma Biblioteca Universitária: um projeto Promissor. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2155. Acesso em: 31 ago. 2022.

SILVA, Regiane Cristina Lopes da; COSTA, Márcia Valéria Brito; CASTRO, Gilberto de. A Hora do Conto na Biblioteca Infantojuvenil da UNIRIO: uma atividade democrática contra a cultura do privilégio. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2209. Acesso em: 31 ago. 2022.

SILVA, Sabrina Vaz da; OLIVEIRA, Flávia Reis de; NOGUEIRA, Rafaela Dala Riva. Arvoreteca: incentivando a leitura. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/1868. Acesso em: 31 ago. 2022.

SOARES, Maria Giovana; LOBO, Perla Rodrigues; CAETANO, Adriana Traspadini. Espaço de leitura como fonte de lazer e relaxamento no ambiente acadêmico: uma proposta para a Biblioteca Central da UFES. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/3070. Acesso em: 31 ago. 2022.

SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/29099/21313. Acesso em: 7 jul. 2021.

TEIXEIRA, Islânia Castro; BARROS, Érica Filomena Araújo; MOURA FILHO, Francisco Feitosa; NASCIMENTO, Isabela da Rocha. Implementação do projeto Livros Livres em uma biblioteca universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 27., 2017, Fortaleza. Anais eletrônicos [...]. Fortaleza: FEBAB, 2017. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/2593. Acesso em: 31 ago. 2022.

TOURINHO, Cleber. Refletindo sobre a dificuldade de leitura em alunos do ensino superior: “deficiência” ou simples falta de hábito?. Revista Lugares de Educação, Bananeiras/PB, v. 1, n. 2, jul./dez. 2011. Disponível em: http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/rle. Acesso em: 21 mar. 2021.

VANELLI, Karin; SOUSA, Carla. Biblioterapia e a face terapêutica do bibliotecário. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 28., 2019, Vitória. Anais eletrônicos [...]. Vitória: FEBAB, 2019. Disponível em: https://portal.febab.org.br/cbbd2019/article/view/2367. Acesso em: 31 ago. 2022.

Published
2022-09-15
How to Cite
SÁ, J. P. S. DE; ROCHA, C. F. DOS S. Reading mediation in the context of university libraries: analysis of the annuals of CBBD (2017-2019) . Folha de Rosto, v. 8, n. 2, p. 244-267, 15 Sep. 2022.
Section
Artigos