Remote actions of librarians of the UFPI Integrated Library System (SIBi-UFPI) in times of social distance from the COVID-19 pandemic

  • Rafael Gomes de Sousa Universidade Federal do Piauí
  • Ana Cristina Guimarães Carvalho Universidade Federal do Piauí (UFPI)
Keywords: Lead Librarian, university library, information competency, social distancing, access to information

Abstract

In a time of restrictions and social isolation that deprive us of inloco access to information and communication instruments and informational equipment, it is up to the librarian to re-signify his professional performance and promote actions that allow remote assistance to users. The present study is concerned with the following problem: how are librarians leading their actions in a time of social isolation with the academic community? Among the objectives that guide the research are: to verify the librarian's ability to reinvent himself; to highlight the role of university libraries from the design of new information practices, in which the librarian is positioned as the protagonist of these actions. The methodology used was based on bibliographic, documentary and descriptive research, whose focus was established on the activities developed by the librarians of the Integrated System of Libraries of the Federal University of Piauí (SIBi-UFPI) and their working relationships in adverse situations of action. It is concluded that in a joint effort of all those who make the (SIBi-UFPI), such organizations and professionals have been striving and adapting to correspond to the aspirations of society in the instructional and informational aspect. Through the provision of online services, through the use of collaborative tools, it thus achieves the objectives of the study by contributing in an innovative way to the benefited community regarding the growth of science, research, art and culture in the midst of its specialized public and also in the midst of society as a whole.

Author Biography

Ana Cristina Guimarães Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Mestra em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Carri. Especialista em Gestão e Administração do Conhecimento. Bibliotecária da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

BATTLES, Mathew. A conturbada história das bibliotecas. São Paulo: Planeta, 2003.

BELLUZZO, Regina Célia Baptista; SANTOS, Camila Araújo dos; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. A competência em informação e sua avaliação sob a ótica da mediação da informação: reflexões e aproximações teóricas. Inf. Inf., Londrina, v. 19, n. 2, p. 60-77, maio./ago. 2014. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19995. Acesso em: 2 abr. 2017.

CULTRI, Camila do Nascimento; BAZILIO, Ana Paula Matos; GOMES, Verônica de Sousa. Bibliotecas universitárias frente à nova realidade causada pela COVID-19: o caso das bibliotecas da Universidade Federal Fluminense. Revista de Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 16, n. 43, p. 97-106, Ed. Esp. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rts/article/view/12341. Acesso em: 6 out. 2020.

GARCIA, Cristiane Luíza Salazar; ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. O papel da mediação da informação nas universidades. Revista EDICIC, v. 1, n. 2, p. 351-359, abr./jun. 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/115176. Acesso em: 6 out. 2020.

GOMES, Henriette Ferreira. Protagonismo social e mediação da informação. Logeion: filosofia da informação. Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 10-21, 20 mar. 2019. Disponível em: http://revista.ibict.br/fiinf/article/view/4644/4048. Acesso em: 17 jun. 2020.

LE COADIC, Yves-François. A ciência da Informação. 2. ed. rev. e atual. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

MIRANDA, Silvânia Vieira. Identificando competências informacionais. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 112-122, maio/ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/Tbx3GhXh96kbDCJYZYwYnbh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2020.

MORIGI, Valdir José; PAVAN, Cleusa. Tecnologia de informação e comunicação: novas sociabilidades nas bibliotecas universitárias. Ciência da Informação, Brasília, v. 33, n. 1, p. 117-125, jan./abr. 2004. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1075/1173. Acesso em: 18 jul. 2020.

MOTA, Francisca Rosalina Leite; OLIVEIRA, Marlene. Formação e atuação profissional. In: OLIVEIRA, Marlene (Org.). Ciência da Informação e biblioteconomia: novos conteúdos e espaços de atuação. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005.

PEREZ-RIOJA, José Antônio. El libro y la biblioteca. Barcelona: Salvat, 1952.

SALA, Fabiana; LOPES, Fernando Cruz; SANCHES, Gisele Aparecida Ribeiro; BRITO, Tânia Regina de. Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação por meio das redes sociais durante a pandemia de COVID-19. Inf. Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 10-32, jan./jun. 2020. Disponível em: http://www.periodicos.ufc.br/informacaoempauta/article/view/43933. Acesso em: 17 jun. 2020

SANTOS, Jaires Oliveira; BARREIRA, Maria Isabel de Jesus Sousa. Competência em informação: o bibliotecário e o processo de definição das necessidades informacionais. Biblios, n. 74, p. 42-60, jan./mar. 2019. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/pdf/biblios/n74/a04n74.pdf. Acesso em: 15 out. 2020.

SANTOS, Josiel Machado. O processo evolutivo das bibliotecas da Antiguidade ao Renascimento. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 175-189, jul./dez. 2012. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/237/235. Acesso em: 29 set. 2020.

SILVA, Jonathas Luiz Carvalho. Como os ambientes de informação podem atuar na pandemia e pós-pandemia? Infohome, set. 2020. Coluna Práticas Profissionais em Ambientes de Informação. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=1244. Acesso em: 30 set. 2020.

SINGH, Jagtar. Sense-making: information literacy for lifelong learning and information management. Journal of Library and Information Technology, v. 28, n. 2, p. 13-17, mar. 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/265363184_Sense-making_Information_Literacy_for_Lifelong_Learning_and_Knowledge_Management. Acesso em: 20 out. 2020.

TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. A biblioteconomia e a “construção do social”. Revista Interamericana de Bibliotecología, Medelín, v. 41, n. 2, p. 167-178, maio/ago. 2018, Disponível em: https://revistas.udea.edu.co/index.php/RIB/article/view/330141/20787990. Acesso em: 6 out. 2020.

TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. ; SÁNCHEZ-TARRAGÓ, Nancy. Atuação e desafios das bibliotecas universitárias brasileiras durante a pandemia de COVID-19. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, Havana, v. 31, n. 3, p. 1-35, 2020. Disponível em: http://www.rcics.sld.cu/index.php/acimed/article/view/1615/pdf_43. Acesso em: 30 set. 2020.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Diretoria de Governança; Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento. Plano de desenvolvimento institucional (PDI) 2020-2024. Dispõe sobre o planejamento estratégico da instituição pelo período de cinco anos, compreendidos entre 2020 e 2024. Teresina: Diretoria de Governança; Pró-Reitoria de Planejamento e Orçamento, 2020. Disponível em: https://proplan.ufpi.br/images/conteudo/PROPLAN/PDI/PDI_2020_2024_UFPI_vf3.pdf. Acesso em: 22 out. 2020.

URIBE, Guilhermo Correa. Instrumento para un diagnostico organizacional en referencia a la percepción de la gestión del conocimiento y las competencias organizacionales. In: ENCUENTRO DE BIBLIOTECARIOS, ARCHIVISTAS Y MUSEOLOGOS, 7., 2015, Vaparaíso. Anais [...] Valparaíso: Universidad de Playa Ancha; Asociación de Archiveros de Chile, 2015. Disponível em: http://archivosagil.blogspot.com/2015/10/instrumento-para-un-diagnostico.html. Acesso em: 15 out. 2020.

Published
2023-03-09
How to Cite
SOUSA, R. G. DE; CARVALHO, A. C. G. Remote actions of librarians of the UFPI Integrated Library System (SIBi-UFPI) in times of social distance from the COVID-19 pandemic . Folha de Rosto, v. 8, n. 3, p. 132-154, 9 Mar. 2023.
Section
Artigos