Education, Research and Scientific Production
memory and performance trajectory of a research group in Information Science in Brazil
Abstract
This research describes the performance history of the Education, Research and Scientific Production Research Group, of the National Council for Scientific and Technological Development, and the development of one of its main products, the universally accessible Reference Database for Journal Articles in Information Science. The current framework of this Research Group is highlighted and its scientific, social, and innovative contributions to the field of Information Science are presented. Both Metric Information Studies and Social Network Analysis are used to map the group's academic training profile, the quantification of the collaborative scientific production among its members, the most researched topics and the co-occurrence between these topics, and the members that stand out in the research network that characterizes the Group between the years 2010 and 2021. Data are extracted from the Directory of Research Groups in Brazil, and from the Lattes Platform concerning to the curricula of members with their production in journals and scientific events. As results, it identifies the high academic formation of the members. It points out that the most investigated co-occurring themes correspond to the objectives of the group and perceives the expansion of publications of its research results in scientific journals of Information Science. In observing the ties between the members and verifying those who stand out in the network, it highlights institutional ties and the importance of the leadership of the group when intermediating partnerships between its participants. It considers that the group's research contributes to analysis of scientific production in different domains and critical reflection on its practice.
References
BUFREM, L. S.; COSTA, F. D.O.; GABRIEL JUNIOR, R. F.; PINTO, J. S. P. Modelizando práticas para a socialização de informações: a construção de saberes no ensino superior. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 22-41, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/23631/19095. Acesso em: 21 ago. 2022.
BUFREM, L. S.; FABIAN, C. L.; BREDA, S. M. ; BABISZ, J. C.; OUCHI, S. K. Thematic presence of the virtual user/client in articles of periodicals specialized in information science. In: IFLA PRE CONFERENCE, 2004, São Paulo. Proceedings... São Paulo: IFLA, 2004. p. 6-10.
BUFREM, L. S.; FREITAS, J. L. Aproximações entre Educação e Ciência da Informação (1972-2014): análise diacrônica da produção científica de um interdomínio. In: Encontro Ibérico EDICIC, 7., 2015, Madrid. Atas... Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2015. p. 1-12. Disponível em: https://eprints.ucm.es/id/eprint/34518/1/32-Bufrem_producao-cientifica.pdf. Acesso em: 21 ago. 2022.
BUFREM, L. S. Memória e construção social da Base de Dados Referencial de Artigos de Periódicos em Ciência da Informação (Brapci). In: MARTELETO, R.; SALDANHA, G (org.). A mediação dos saberes em perspectiva: V Colóquio Científico Internacional da Rede Mussi. Rio de Janeiro: Ibict, 2022. p. 19-29. Disponível em: http://ridi.ibict.br/bitstream/123456789/1231/1/MarteletoSaldanha_ColoquioMussi.pdf. Acesso em: 03 set. 2022.
BUFREM, L. S.; OLIVEIRA, E. F. T. ; SOBRAL, N. V. ; ALVES, B. H. A relação entre Educação e Ciência da Informação na produção científica brasileira dos pesquisadores PQ em Ciência da Informação. In: Encontro Ibérico EDICIC, 8., 2017, Madrid. Atas… Madrid: Universidade de Coimbra, 2017. p. 1135-1143. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6599038. Acesso em: 11 ago. 2022.
FREITAS, J. L. Opções metodológicas em pesquisas na área de Ciência da Informação: contribuições a uma análise de domínio. 2012. 146 p. Dissertação (Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/27330. Acesso em: 11 ago. 2022.
SANZ-CASADO, E.; MARTÍN MORENO, C. Técnicas bibliométricas aplicadas a los estudios de usuarios. Revista General de Información y Documentación, Madrid, v. 7, n. 2, p. 41-68, 1997. Disponível em: https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID9797220041A/10878. Acesso em: 21 ago. 2022.
SAYÃO, L. F. Bases de dados: a metáfora científica. Ciência da Informação, Brasília-DF, v. 25, n. 3, p. 314-318, 1996. Acesso em: 16 ago. 2022. Disponível em: https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/629/633. Acesso em: 21 ago. 2022.
SOUZA, R. M.; SOUZA, C. M. Caminhos da história – sujeitos da memória: um construto do conhecimento através do arranjo documental e da descrição arquivística. In: CONGRESSO NACIONAL DE ARQUIVOLOGIA, 2., 2006, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, [s. n.], 2006. p. 23-27. Disponível em: https://www.aargs.com.br/IICNA/trabalhos/rosale_souza.pdf. Acesso em: 21 ago. 2022.
Copyright (c) 2023 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.