Oral Mediation of Information and Reading
on the sofa in the living room with three Paulos
Abstract
Bringing Librarianship closer to discussions that involve oral mediation in different environments contributes to the improvement of librarians' practices and, possibly, will have repercussions on the construction of plural collections in different genres of information units. In addition, it may also alert mediators about their social responsibility. In recent years, on the part of the Research Group Interfaces: Information and Knowledge, there has been a constant effort to defend that written documents, whether printed or digital, should not be the only form of appropriation of information, reading and literature. In this article, through the contributions of three Paulos, namely: Otlet (1934, 2018), Freire (1983, 1987) and Zumthor (1997, 2001, 2005), orality was highlighted as a form of appropriation of information by all citizens, and can be exercised by the mediator and also by the mediator in the dialogical relationship. As a methodological procedure, bibliographic research and documentary research were used. It is concluded that the information communicated through the voice makes mediation a democratic and welcoming act for non-literate subjects, people with a disability or even for the pleasure of reading through the ears.
References
ARANTES, Fernanda Mecking. Uso da oralidade na mediatização dos websites de bibliotecas públicas. Londrina, 2014. 121f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual de Londrina. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Londrina, 2014.
BARRETO, Raylane Andreza Dias Navarro; THOMAZ, Alice Ângela. Práticas reformistas na educação brasileira: a contribuição dos irmãos Gildásio e Gilson Amado. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.46, p. 264-277, jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640085. Acesso em: 29 jun. 2022.
BORTOLIN, Sueli. Mediação oral da literatura: a voz do bibliotecário lendo ou narrando. 2010. 233 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2010.
BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Governo Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 ago. 2022.
DOLZ, Joaquim; SCHNEUWLY, Bernard. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2010. p.125-155.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 14.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 18.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCIA, Pedro Benjamin. Literatura e identidade: tecendo narrativas em rodas de leitura. [2010]. Disponível em: file:///C:/Users/User/Downloads/89-173-1-SM.pdf.
LÉVY, Pierre. A reencarnação do saber. Folha de São Paulo, São Paulo, 22 fev. 1998. Caderno Mais! Tradução José Marcos Macedo.
MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação: como extensões do homem. 4. ed. São Paulo: Cultrix, 1969.
OTLET, Paul. Traité de documentation le livre sur le livre; théorie et pratique. Bruxelles: Editiones Mundaneum, 1934.
OTLET, Paul. Traité de documentation le livre sur le livre; théorie et pratique Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/32627/1/LIVRO_TratadoDeDocumenta%C3%A7%C3%A3o.pdf
RABELLO, Rodrigo. A face oculta do documento: tradição e inovação no limiar da Ciência da informação. 2009. 331 f. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências de Marília, 2009. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/103372.
WALTY, Ivete Lara Camargos. Textualidade e territorialidade no discurso oral. In: LEITE, Eudes Fernando Leite; FERNANDES, Frederico (org.). Trânsitos da voz: estudos de oralidade e literatura. Londrina: EDUEL, 2012. p.21-43.
ZUMTHOR, Paulo. Escritura e nomadismo. Cotia (SP): Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec,1997.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz: a ”literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
Copyright (c) 2023 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.