Gender and Mediation
the women of the Abdias Nascimento Community Library
Abstract
Gender and mediation studies are among the growing analyzes in Information Science. Consider and that libraries are spaces that promote the mediation of Information, especially information that allow the various women to promote the struggle for rights and face the various women of violence, a looked at the scenario of community libraries community forms, coo Nascimento belonging to Vila Flapt Cultural, located in the northern region of the city of Londrina, in Paraná. In this sense, it aimed to investigate the interaction of women residing in Londrina or who know a tab with the northern library of the city of information as an objective and possibilities of mediation and culture in this context, having as a question the context relations between genders and information. . For that, a descriptive level research was carried out, with a qualitative approach and a case study as a design. Data collection was carried out through online data analysis through content analysis, especially in the categorical analysis technique. As a result, the main characteristics of the population regarding the socioeconomic, cultural and information profile, direct or indirect contact with gender violence and the sample's relationship with libraries in general and with the Nascimentodias Community Library were highlighted. We are young women, students, perceived for the most part, just a library of women who may have strange students, contact with sexual violence and have no contact with women by disconnected students, 73% Birth and use very little as libraries as a source of information regarding women's rights. It was concluded that the researched community needs mediation practices of information and culture directed towards gender issues, especially on violence against women. An institute for the potential of turning this library into a space for sociability among women and for sharing essential information for the fight against violence. In this context, the importance of Librarianship to get closer to social struggles was highlighted.
References
ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos.; SILVA, Rovilson José da. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. p. 09-32.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: a experiência vivida. 2. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967. v. 2.
BEAUVOIR, Simone. O segundo sexo: fatos e mitos. 4. ed. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1970. v. 1.
BEZERRA, Arthur Coelho; CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman. Mediação cultural da informação para o reencantamento do mundo. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 25, p. 01-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/1518-2924.2020.e72831. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2020.e72831/44027. Acesso em: 27 out. 2022.
CAVALCANTE, Lídia Eugenia; FEITOSA, Luiz Tadeu. Bibliotecas comunitárias e movimentos sociais: mediações, sociabilidades e cidadania. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO: QUESTÕES CONTEMPORÂNEAS DA INFORMAÇÃO, 11., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFC, 2010. p. 1-18. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/34513. Acesso em: 27 out. 2022.
CAVALCANTE, Luciane de Fátima Beckman. A violência contra a mulher sob o olhar da mediação cultural da informação: análise da exposição "Retratos Relatos". Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 1-19, ago. 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1806. Acesso em: 26 out. 2022.
CORTÊS, Gisele Rocha; LUCIANO, Maria Cristiana Félix; DIAS, Karla Cristina Oliveira. A informação no enfrentamento à violência contra mulheres: centro de referência da mulher “Ednalva Bezerra”: relato de experiência. Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. especial, p.134-151, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/biblio/article/view/14199/8105. Acesso em: 26 out. 2022.
CRENSHAW, Kimberlé. A intersecionalidade na discriminação de raça e gênero. In: CRUZAMENTO: raça e classe. [Brasília: Unifem, 20--?]. p. 7-16. Disponível em: https://nesp.unb.br/popnegra/images/library/Kimberle-Crenshaw-Intersecionalidadenadiscriminaoderaaegenero.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.
CRIPPA, Giulia. O pensamento da diferença e a mediação da informação institucional em bibliotecas públicas: considerações teóricas sobre mediação de gênero. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 269-782, 2011. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/119412. Acesso em: 26 out. 2022.
DUDZIAK, Elisabeth Adriana; FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto; FERRARI, Adriana Cybele. Competência informacional e midiática: uma revisão dos principais marcos políticos expressos por declarações e documentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. especial, p. 213-253, jan./jul. 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/675/577. Acesso em: 26 out. 2022.
EAGLETON, Terry. A idéia de cultura. São Paulo: UNESP, 2005.
FEDERICI, Silvia. O ponto zero da revolução: trabalho doméstico, reprodução e luta feminista. São Paulo: elefante, 2019. 388 p.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Terra e Paz, 1986.
FLUSSER, Victor. A biblioteca como um instrumento de ação cultural. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 145-169, set. 1983. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/download/15776. Acesso em: 26 out. 2022.
GOMES, Henriette Ferreira. A dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação&Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46 – 59, mai./ago. 2014. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/19994. Acesso em: 26 out. 2022.
GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Inf.&Soc.: Est., João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/57047/32516. Acesso em: 26 out. 2022.
GOMES, Henriette Ferreira; CÔRTES, Gisele Rocha. Mediação consciente da informação e protagonismo social das mulheres: as práticas informacionais das teorias críticas feministas. In: ALVES, Edvaldo Carvalho; BRASILEIRO, Fellipe Sá; CÔRTES, Gisele Rocha; MELO, Daniella Alves de. (orgs). Práticas informacionais: reflexões teóricas e experiências de pesquisa. João Pessoa: Editora UFPB, 2020. p.113-182. Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/view/769/863/6761-1. Acesso em: 26 out. 2022.
HEDLER, Ana Paula. Observatório da violência contra as mulheres é lançado em Londrina. Londrina, 21 jul. 2021. Blog: Prefeitura de Londrina. Disponível em: https://blog.londrina.pr.gov.br/?p=103742. Acesso em: 26 out. 2022.
HOOKS, Bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2020.
IBGE. Censo demográfico: tabelas. 2010. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/9662-censo-demografico-2010.html?=&t=resultados. Acesso em: 26 out. 2022.
IBGE. Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil: tabelas. 2. ed. 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html?=&t=resultados. Acesso em: 26 out. 2022.
INSTITUTO PRÓ-LIVRO. Retratos da leitura no Brasil. 4 ed. São Paulo: Instituto Pró-Livro, 2016. Disponível em: https://www.prolivro.org.br/wp-content/uploads/2020/07/Pesquisa_Retratos_da_Leitura_no_Brasil_-_2015.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.
LAUDINO, Bruna Gabrieli Lago; LOURENÇO, Giuseppe Celebrone. Biblioteca comunitária: um universo dentro de uma tipologia. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, [S. l.], n. especial, p. 1-10, [2018]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/106497. Acesso em: 26 out. 2022.
LE COADIC, Yves-François. A Ciência da Informação. 2. ed. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 2004.
MACHADO, Elisa C. Bibliotecas comunitárias como prática social no Brasil. 2008. Tese (Doutorado em Cultura e Informação) - Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27151/tde-07012009-172507/publico/Tese.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.
MEAD, Margaret. Sexo e temperamento. São Paulo: Perspectiva, 2003.
MENDONÇA, Ismael Lopes; FEITOSA, Luiz Tadeu; DUMONT, Lígia Maria Moreira. Por uma relação cultural com a informação. TPBCI ANCIB, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 1-16, 2019. Disponível em: https://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/498/480. Acesso em: 26 out. 2022.
NÉIAS OBSERVATÓRIO DE FEMINICÍDIO LONDRINA. Um pouco sobre nossa história. Londrina, 2021. Disponível em: https://www.observatorioneia.com/quem-somos/um-pouco-sobre-nossa-hist%C3%B3ria. Acesso em: 26 out. 2022.
PEREIRA, Patrícia Mallmann Souto; COUTINHO, Luciano Rodrigues de Souza. Estudo de comunidade e biblioteca comunitária. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...], Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/103839. Acesso em: 26 out. 2022.
RAGO, Margareth. Descobrindo historicamente o gênero. Cadernos Pagu, Campinas, n. 11, p. 89–98, 1998. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/8634465/2389. Acesso em: 26 out. 2022.
RODRIGUES, Cristiano. Atualidade do conceito de interseccionalidade para a pesquisa e prática feminista no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 10., 2013, Florianópolis. Anais Eletrônicos [...], Florianópolis: UFSC, 2013. Disponível em: https://poligen.polignu.org/sites/poligen.polignu.org/files/feminismo%20negro2.pdf. Acesso em: 26 out. 2022.
SCAVONE, Lucila. Estudos de gênero: uma sociologia feminista?. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 16, n. 1, p. 173-186, jan./abr. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2008000100018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/MsXMqHwb9wm36rZ3DsrXVkS/?lang=pt. Acesso em: 26 out. 2022.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação&Realidade, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71721/40667. Acesso em: 26 out. 2022.
STRATHERN, Marilyn. O gênero da dádiva: problemas com as mulheres e problemas com a sociedade na Melanésia. Campinas: Editora Unicamp, 2006.
VARELA, Aida Varela; BARBOSA, Marilene Lobo Abreu; FARIAS, Maria Giovanna Guedes. Mediação em múltiplas abordagens. Inf. Inf., Londrina, v. 19, n. 2, p. 138 - 170, maio/ago. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1981-8920.2014v19n2p138. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/34043. Acesso em: 26 out. 2022.
Copyright (c) 2024 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.