Intergerational Dialogues as a proposal for sustainability education
Abstract
The research aims to demonstrate the need to recognize the importance of the elderly and their insertion in the social environment. The object of study is the project “Intergenerational Knowledge Discussions” carried out at UNILEÃO university. This communication builds the idea that intergenerational dialogue should be adopted as a transversal communication axis in education for better coexistence, social development and human interaction. The chosen methodology is exploratory of qualitative bias, guided by bibliographic review and documentary analysis, especially with regard to the analysis of concepts through authors of the area and instruments that make up the Brazilian legal system. It is emphasized the need for educational institutions, at all levels (fundamental, middle, higher), to adopt an integrative posture of generations, especially with regard to the elderly population, for a dialogical contact, based on the Sustainability paradigm.
References
ARMSTRONG, Thomas. Odisséia do desenvolvimento humano: navegando pelos 12 estágios da vida. Porto Alegre: Artmed, 2011.
BAUMAN, Zygmunt. Vida Líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2007.
BOFF, Leonardo. Sustentabilidade, o que é, o que não é. Petrópolis, RJ, editora vozes, 2012.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27 out. 2019.
FREITAS, Elizabete Viana de; PY, Lígia. Tratado de Geriatria e Gerontologia. 4. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018.
FREITAS, Juarez. Sustentabilidade, Direito ao Futuro. Belo Horizonte, editora Fórum, 2012.
GADOTTI, Moacir. Educar para a Sustentabilidade. São Paulo: Instituo Paulo Freire, 2012.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. São Paulo: v. 35, n. 2, p. 57-63, abr. 1995. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rae/a/wf9CgwXVjpLFVgpwNkCgnnC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 3 set. 2022.
MATTAR, Fauze Najib. Pesquisa de Marketing. ed. comp. São Paulo: Atlas, 1996.
MELLIS, Fernando. Número de idosos no Brasil deve dobrar até 2042, diz IBGE. Portal R7, 25 jul. 2018. Disponível em: https://noticias.r7.com/brasil/numero-de-idosos-no-brasil-deve-dobrar-ate-2042-diz-ibge-25072018. Acesso em: 27 out. 2019.
MUNHOZ, Dercio Garcia. Economia Aplicada: técnicas de pesquisa e análise econômica. Brasília: Universidade de Brasília, 1989.
NOSSO Futuro em Comum: relatório Brundtland. Nova York: Organização das Nações Unidas, 1987. Disponível em: https://ambiente.files.wordpress.com/2011/03/brundtland-report-our-common-future.pdf. Acesso em: 2 jul. 2022.
PAPALIA, Diane E., FELDMAN, Ruth Duskin. Desenvolvimento Humano. 12. ed. Porto Alegre: Artmed, 2013.
SACHS, Ignacy. Ecodesenvolvimento: crescer sem destruir. São Paulo: Editora Vértice, 1985.
SACHS, Ignacy. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.
SACHS, Ignacy. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2009.
SANTOS, Elinaldo Leal. et al. Desenvolvimento: um conceito multidimensional. Desenvolvimento Regional em Debate, v. 2, n. 1, jul. 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5708/570862004004.pdf. Acesso em: 2 jul. 2022.
SILVERMAN, David. Interpretação de dados qualitativos: métodos para análise de entrevistas, textos e interações. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.
Copyright (c) 2022 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.