Intergerational Dialogues as a proposal for sustainability education

  • Francisca Amanda de Macêdo Anastácio Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)
  • Francisca Vilandia de Alencar Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)
  • Marcus Vinicius de Oliveira Brasil Filho Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)
  • Marcus Vinicius de Oliveira Brasil Universidade Federal do Cariri (UFCA)
Keywords: sustainability, education, intergenerationality

Abstract

The research aims to demonstrate the need to recognize the importance of the elderly and their insertion in the social environment. The object of study is the project “Intergenerational Knowledge Discussions” carried out at UNILEÃO university. This communication builds the idea that intergenerational dialogue should be adopted as a transversal communication axis in education for better coexistence, social development and human interaction. The chosen methodology is exploratory of qualitative bias, guided by bibliographic review and documentary analysis, especially with regard to the analysis of concepts through authors of the area and instruments that make up the Brazilian legal system. It is emphasized the need for educational institutions, at all levels (fundamental, middle, higher), to adopt an integrative posture of generations, especially with regard to the elderly population, for a dialogical contact, based on the Sustainability paradigm.

Author Biographies

Francisca Amanda de Macêdo Anastácio , Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)

Professora do Projeto Universidade para Melhor Idade da Unileão, Estudante do Curso de Pós-graduação em Direito Tributário e Processo Tributário - da Universidade Regional do Cariri (URCA) e Pesquisadora junto ao Laboratório LIEDS- UNILEÃO e PAIDEIA-UFCA-CE, NERMS-UFCA-CE, graduada em Direito pelo Centro Universitário Doutor Leão Sampaio, Mediadora Judicial.

Francisca Vilandia de Alencar , Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)

Estudante do Curso de pós-graduação em Direito Penal e Criminologia da Universidade Regional do Caririr – URCA – CE e Pesquisadora junto ao Laboratório de Estudos Urbanos, Sustentabilidade e Políticas Públicas – LAURBS/UFCA.

Marcus Vinicius de Oliveira Brasil Filho, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio (UNILEÃO)

Graduando em Direito na UNILEÃO.

Marcus Vinicius de Oliveira Brasil, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Professor orientador, coordeandor do Núcleo de Empreendedorismo, Responsabilidade e Markentig Social- NERMS (UFCA), Doutor e Pós-Doutor, Professor do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Regional Sustentável (PRODER) e do Programa de Mestrado Profissional em Biblioteconomia (PPGB).

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Published
2022-09-15
How to Cite
ANASTÁCIO , F. A. DE M.; ALENCAR , F. V. DE; BRASIL FILHO, M. V. DE O.; BRASIL, M. V. DE O. Intergerational Dialogues as a proposal for sustainability education . Folha de Rosto, v. 8, n. 2, p. 310-321, 15 Sep. 2022.
Section
Artigos