O The use of digital platforms by higher education institutions in the context of social removal by Covid-19

  • Camila Bahia Góes Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Glauber Cassiano Universidade Federal da Bahia (UFBA)
Keywords: Digital platforms, Remote teaching, Higher Education Institutions, Social Withdrawal

Abstract

This study aimed to analyze the perception of teachers at Higher Education Institutions about the use of digital platforms during the social withdrawal caused by Covid-19. Social exclusion led to new ways of relating in society and Higher Education Institutions, especially those in the private network, needed to adapt to the new social order so that it would not harm the academic semester, they then adopted remote education as institutional practice through the use of digital platforms for the teaching and learning process. We conducted an exploratory research with 10 teachers from different Higher Education Institutions, selected for working specifically in the Pedagogy course, and through the questionnaire built on the Google Form, their narratives were surveyed. It is noticed that the challenges spill over before the points of good connectivity; lack of adequate resources; Internet access; absence of students in remote classes, adequate training of teachers to master tools and others.

Author Biographies

Camila Bahia Góes, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Membro da Linha Política e Gestão da Educação e do Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital (LTI Digital).

Glauber Cassiano, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Membro da Linha Política e Gestão da Educação e do Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital (LTI Digital). Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa  do Estado da Bahia (FAPESB).

References

FEENBERG, Andrew. Questioning technology. 3. ed. London; New York: Routledge, 2001.

FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. Oxford: Oxford University Press, 2002.

GONZÁLEZ, Jaime Ricardo. Imagem social de la educación a distância. In: MENA, Marta (Org). Construyendo la nueva agenda de la educación a distancia. Buenos Aires: IA Curjia, 2007, p. 251-279.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Educação a Distância. Brasília, [20--]. Disponível em: http://inep.gov.br/ead. Acesso em: 23 jun. 2020.

JORDÃO, Teresa Cristina. Formação de educadores: a formação do professor para a educação em um mundo digital. Boletim Salto para o Futuro: Tecnologias digitais na educação, v. 19, n. 19, p. 9-17, nov./dez. 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012178.pdf. Acesso em: 01 jul. 2020.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LÉVY, Pierre. O que é virtual? Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Loyola, 1999.

MARCUSE, Herbert. Guerra, tecnologia y fascismo: textos inéditos. Medellí, Colombia: Editora Universidad de Antioquia, 2001.

MASCHIO, Elaine Cátia Falcade. A cultura digital na escola: reflexões sobre a transformação da prática educativa escolar. Revista Intersaberes. Curitiba, v. 10, n. 21, p. 577-594, set./dez. 2015. Disponível em: https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/897. Acesso em: 1 jul. 2020.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Nota técnica ensino a distância na educação básica frente à pandemia da Covid-19. Brasilia: MEC, 2020. Disponível em: http://docplayer.com.br/184349027-Ensino-a-distancia-na-a-educacao-basica-frente-a-pandemia-da-covid-19.html. Acesso em: 1 jul. 2020.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; KRAMER, Sônia. Contemporaneidade, educação e tecnologia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1037-1057, out. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1928100.pdf. Acesso em: 1 jul. 2020.

NEVES, Bárbara Coelho; SANTOS, Raquel Rosário dos; GOMES, Henriette Ferreira. A condição estruturante das tecnologias nas relações sociais: potencialidades na interlocução entre biblioteca e usuário. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 22, n. 3, p. 25-31, set./dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/10106/8574. Acesso em: 1 jul. 2020.

NEVES, Bárbara Coelho. Pontos de inclusão digital baianos: uma abordagem cognitiva baseada na convergência de recursos e na mediação. 2010. 210 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/7918/1/Disserta%c3%a7%c3%a3o%20-%20Barbara%20Coelho%20Neves.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

OLIVEIRA, Silvaney de; GUIMARÃES, Orliney Maciel; LORENZETTI, Leonir. O enfoque CTS e as concepções de tecnologia de alunos do ensino médio. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 121-147, nov. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/1982-5153.2016v9n2p121/32839. Acesso em: 1 jul. 2020.

PUCCI, Bruno. Theodor Adorno e a frieza burguesa em tempos de tecnologias digitais. Cadernos IHU ideias, São Leopoldo, v. 10, n. 172, p. 3-16, 2012. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/images/stories/cadernos/ideias/172cadernosihuideias.pdf. Acesso em: 1 jul. 2020.

RISTOFF, Dilvo. Aluno a distância vai melhor no Enade. Folha de São Paulo, São Paulo, 10 set. 2007. Disponível em: http://goo.gl/5TEmgA. Acesso em: 1 jul. 2020.

RÜDIGER, Francisco. As teorias da cibercultura: as perspectivas, questões e autores. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2016.

SILVA, Cristiano Moreira da; BARBOSA, Ricardo Rodrigues. Uso das novas tecnologias na validação dos conteúdos ministrados durante as aulas. Informação & Sociedade: Estudos, v. 28, n. 2, p. 133-148, maio/ago. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/38668/20798. Acesso em: 23 jun. 2020.

SOUSA, Robson Pequeno de; MOITA, Filomena da M. C. da S. C.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes (Org.). Tecnologias digitais na educação. Campina Grande: EDUEPB, 2011. Disponível em: http://www.clam.org.br/bibliotecadigital/uploads/publicacoes/1484_991_sousa-9788578791247.pdf. Acesso em: 1 jul. 2020.

TODOS PELA EDUCAÇÂO. Nota Técnica: Ensino a distância Educação Básica frente à pandemia da Covid-19. São Paulo: Todos pela Educação, 2020. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf. Acesso em: 23 jun. 2020.

Published
2020-07-02
How to Cite
GÓES, C. B.; CASSIANO, G. O The use of digital platforms by higher education institutions in the context of social removal by Covid-19. Folha de Rosto, v. 6, n. 2, p. 107-118, 2 Jul. 2020.
Section
Artigos