Information access through digital reading

  • Sara Mendonça Poubel de Oliveira Universidade Federal Fluminense (UFF)
Keywords: Information acess, digital reading, cyberculture

Abstract

It proposes a brief discussion regarding information access through digital reading, considering concepts barely explored in Information Science. Relying on concepts such as literary literacy and cyberculture, this research has as main objective: to present digital reading as a mean to access information; And as specific objectives, to discuss issues such as library distribution in Brazil; to put in evidence the attitudes of public and private initiatives to supply the informational demand and to present some foreigners and brazilian digital reading platforms, once that it is clear the deficiency of public libraries brazilian system. Based on this bibliographic and exploratory research, the need to deepen research on this theme within Information Science becomes undeniable, considering the steady growth of cyberspace and the lack of public policies that promote information access not only through digital platforms, but also through improvements in brazilian libraries. At the end of the article, it was possible to verify the actions of the public and private initiative to make digital reading more accessible, inside and outside Brazil.

Author Biography

Sara Mendonça Poubel de Oliveira, Universidade Federal Fluminense (UFF)

Mestre em Ciência da Informação pela Universidade Federal Fluminense (2021). Graduada em Biblioteconomia e Documentação pela mesma instituição (2018). Formada em ensino de Língua Inglesa pela YES! Idiomas. Possui experiência no ensino da Língua Inglesa a alunos de todas as faixas etárias e níveis de fluência. Pesquisadora no campo da leitura digital, com ênfase na produção de fanfictions.

References

ARRUDA, Anderson Matheus Alves; SILVA, Caroline de Oliveira; ANDRADE, Robéria de Lourdes de Vasconcelos. Aplicativo de autopublicação: O Wattpad. Ciência da Informação em Revista, Maceió, v. 1, n. 3, p.3-10, set/dez, 2014. DOI: https://doi.org/10.28998/cirev.2014v1n3a. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/cir/article/view/1596. Acesso em: 19 dez. 2021.

CAMPOS, Magna. Diálogo entre pós-modernidade, sujeito e leitura: o processo discursivo e o virtual. Hipertextus Revista Digital, n.6, ago. 2011. Disponível em: http://arquivohipertextus.epizy.com/volume6/Hipertextus-Volume6-Magna-Campos.pdf. Acesso em: 19 dez. 2021.

CAVALCANTI, Larissa. Leitura nos gêneros digitais: abordando as fanfics. In: SIMPÓSIO HIPERTEXTO E TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO, 3., 2010, Recife. Anais [...]. Recife: Núcleo de Estudos de Hipertexto e Tecnologias na Educação, 2010. Disponível em: http://nehte.com.br/simposio/anais/simposio2010.html. Acesso em: 19 dez. 2021.

CHERNHAK, Rodrigo. Gazeta do povo, Faltam bibliotecas no Brasil, mas este não é o maior problema. Curitiba, 28 set. 2017 Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/faltam-bibliotecas-no-brasil-mas-este-nao-e-o-maior-problema-21en1fv7vebrj6ri82p29276w/. Acesso em: 26 dez. 2019.

COUTINHO, Pedro; PESTANA, Olívia. EBOOKS: evolução, características e novas problemáticas para o mercado editorial. Páginas A&B. s. 3, n. 3, p. 169-195, 2015. Disponível em: http://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/672/638. Acesso em: 14 abr. 2018.

CUNHA, Valmon de Souza. O Mercado Editorial Digital Brasileiro pelo Ponto de Vista do Escritor: Um Estudo sobre a Escolha de Plataformas de Publicação e Divulgação. Dissertação (Mestrado em Administração) – Instituto Coppead de Administração, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2016.

FISCHER, Steven Roger. História da leitura. São Paulo: Unesp. 2006.

GIL, Antonio Carlos. Pesquisa social. In: GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. p. 26-32.

GOULEMOT, Jean Marie. Da leitura como produção de sentidos. In: GOULEMOT, Jean Marie. Práticas de Leitura. 2.ed. São Paulo: Estação Liberdade, p.107-116, 2001.

LAVADO, Thiago. Uso da internet no Brasil cresce, e 70% da população está conectada. G1, 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/economia/tecnologia/noticia/2019/08/28/uso-da-internet-no-brasil-cresce-e-70percent-da-populacao-esta-conectada.ghtml. Acesso em: 23 jan. 2020.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

LIMA, Telma Cristiane Sasso de; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysys. Florianópolis, v. 10, n. esp. p. 37-45, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rk/v10nspe/a0410spe.pdf. Acesso em: 23 jan. 2020.

MAHOPAC PUBLIC LIBRARY. Kindle lending, 2020. Disponível em: https://mahopaclibrary.org/books-more/kindle-lending/. Acesso em: 23 jan. 2020.

MARTINS, Maria Helena. O que é leitura. 19. ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.

QUEIROZ, Rita de C.R. A informação escrita: do manuscrito ao texto virtual. In: ENCONTRO NACIONAL DE CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 6., 2005, Salvador. Disponível em: http://www.ufrgs.br/limc/escritacoletiva/pdf/a_info_escrita.pdf. Acesso em 18 de dez. 2019.

ROCKVILLE CENTRE PUBLIC LIBRARY. Reading Room, 2020. Disponível em: https://www.rvclibrary.org/reading-room/borrow-a-pre-loaded-ereader. Acesso em: 23 jan. 2020.

SISTEMA NACIONAL DE BIBLIOTECAS PÚBLICAS. Informações das bibliotecas públicas, 2015. Disponível em: http://snbp.culturadigital.br/informacao/dados-das-bibliotecas-publicas/. Acesso em: 26 dez. 2019.

SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: Letramento na Cibercultura. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 81, p.143-160, dez. 2002. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 18 dez. 2019.

SOUZA, Alice Regina Pacó de; MORAES, Anne Ketlen Frota de; CAVALCANTI, Carina Amazona Lima Bizerra; SILVA, Cynthia Patrícia Assunção da; MEDEIROS, João Paulo Oliveira; NASCIMENTO, Rayron Pereira; SOARES, Héber Augusto de Vasconcellos Dias; ESTRÁZULAS, Jimi Aislan. Cibercultura: um estudo contextualizador e introdutório. In: Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 33., 2010, Caxias do Sul. Anais […] Caxias do Sul: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2010. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2010/resumos/R5-2207-1.pdf. Acesso em: 19 dez. 2021.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE UBERLÂNDIA. Sistema de bibliotecas. Empréstimo de netbooks, tablets e e-readers. Uberlância, 2020. Disponível em: https://www.bibliotecas.ufu.br/acontece/2019/04/emprestimo-de-netbooks-tablets-e-e-readers. Acesso em: 21 jan. 2020.

ZAPPONE, Mirian H. Y. Fanfics: um caso de letramento literário na cibercultura? Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 29-33, abr./jun. 2008. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/25530802.pdf. Acesso em: 19 dez. 2021.

Published
2022-01-09
How to Cite
OLIVEIRA, S. M. P. DE. Information access through digital reading . Folha de Rosto, v. 7, n. 3, p. 114-129, 9 Jan. 2022.
Section
Artigos