Accessibility in Libraries, on the horizon of the 2030 Agenda

necessary reflections

  • Michelle Karina Assunção Costa Universidade Federal de Minas Gerais
  • Cesar dos Santos Moreira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Português Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Keywords: 2030 Agenda, accessibility in libraries, libraries and people with disabilities, inclusive library, inclusive society.

Abstract

In view of the worldwide movement to fight for more accessibility and inclusion of people with disabilities (PCD) in different public and private spaces, especially in the scope of information services, an aspect that the Brazilian context is supported by the 1988 Constitution and by several laws, the objective of this article was to conduct a dialogue about accessibility and inclusion in the horizon of the Sustainable Development Goals (SDGs) of Agenda 2030. Methodologically, a narrative review was adopted to choose sources of information, both documentary and bibliographic, in order to subsidize the theoretical discussion of the topic addressed. Based on the recommendations of the International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) and the Brazilian Federation of Associations of Librarians, Information Scientists and Institutions (FEBAB), institutions that coordinate and develop actions to promote libraries and the practices of librarian professionals, reflected on how libraries can act to reduce inequalities and barriers in their physical and virtual spaces for people with disabilities (PCD). Some notes point to the importance of the role of libraries in the context of the SDGs, an aspect that contributes to the formation of sensitive readers to issues related to inequalities in access to information, as well as the consensus that libraries are open spaces for the inclusion of all subjects.

Author Biographies

Michelle Karina Assunção Costa, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação Gestão & Organização do Conhecimento na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Ciência da Informação pela UFMG, Especialista em Gestão de Pessoas na FATEC-BH (2012) e Administração de Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Lavras - UFLA (2005), Bacharel em Biblioteconomia com ênfase em Gestão da Informação pela UFMG (2002) e formada em Magistério (2 grau). Atualmente é Bibliotecária Documentalista na UFOP. Tem experiência em bibliotecas universitárias, escolares e especializadas realizando trabalhos de gestão de pessoas, processamento técnico, disseminação seletiva da informação, incentivo à leitura, rotinas administrativas, desenvolvimento de projetos dentre outros. Dentre os interesses de estudo e pesquisa destaca-se o estudo de usuários, gestão de bibliotecas, acessibilidade e inclusão em bibliotecas, acessibilidade informacional, usuários com deficiência, marketing e redes sociais.

Cesar dos Santos Moreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutorando em Gestão e Organização do Conhecimento pela ECI - UFMG (2020-). Mestre em Ciência da Informação pela Escola de Ciência da Informação - ECI da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2018). Graduado em Tecnologia em Gestão da Qualidade pelo Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Ouro Preto - IFMG (2014) e em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (2002). Especialização em Docência pelo Instituto Federal de Minas Gerais, Campus Arcos - IFMG (2020), em Gestão Escolar pela Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP (2014) e em Educação a Distância pelo SENAC Minas (2007). Atualmente sou bibliotecário no Instituto Federal Minas Gerais (IFMG) e tenho experiência em biblioteca escolar e universitária.

Português, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Professora Associada da Escola de Ciência da Informação (ECI)/Programa de Pós-Graduação em Gestão da Organização e do Conhecimento (PPGGOC) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da UFMG (2011). Mestre em Ciência da Informação (PPGCI/UFMG-2005). Bacharel em Biblioteconomia (Escola de Biblioteconomia/UFMG-1991). Líder da Linha de Pesquisa Arquitetura e Organização do Conhecimento (AOC-PPGGOC/UFMG). Avaliadora do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) do Ministério da Educação (MEC). Coordenadora do Programa Carro-Biblioteca/ECI (10/2013-10/2015). Tem experiência na área de Ciência da Informação e Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: recursos e serviços de informação, comunicação científica e estudos bibliométricos, pesquisa cientifica, bibliotecas públicas e bibliotecas escolares. Ministra disciplinas sobre Recursos e Serviços de Informação. Vice-Presidente, Membro da Comissão de Divulgação e Valorização Profissional e Membro do Grupo de Trabalho Parlamentar do Conselho Federal de Biblioteconomia - 18ª Gestão (2019/2021)

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Published
2022-01-09
How to Cite
COSTA, M. K. A.; MOREIRA, C. DOS S.; PORTUGUÊS. Accessibility in Libraries, on the horizon of the 2030 Agenda: necessary reflections. Folha de Rosto, v. 7, n. 3, p. 86-113, 9 Jan. 2022.
Section
Artigos