O THE PHENOMENON OF ACADEMIC PRODUCTIVISM IN THE PERCEPTION OF TEACHERS IN THE AREA OF INFORMATION SCIENCE

  • Edilson Barbosa Filho Universidade Federal da Paraíba
  • Luciana Ferreira da Costa
Keywords: Academic productivism, Perception of professor, Graduate Program in Information Science, Brazil

Abstract

This research aims to analyze the perception of academic productivism on the activities developed by professors linked to the Graduate Programs in Information Science in Brazil, emphasizing the ongoing programs in the North, Northeast and Center-West regions of the country. Metodologically, this research nature is bibliographic and descriptive, anchored in the qualitative approach. The data collection is done through the application of a questionnaire, with data processed from the cientific literature. The results reveal that the majority of the investigated group recognizes the demands and emphasis on the quantitative aspect of scientific production and the perception of the productivist logic on their way of living. It concludes, confirming that the productivism can affect not only the work, but can also cause health problems such as anxiety, stress and the Burnout syndrome responsable for taking time off work for a certain period of time. Disorsders that way have worsened even more with the COVID-19 pandemic.

References

ALCADIPANI, Rafael. Resistir ao produtivismo: uma ode à perturbação acadêmica. Cadernos EBAPE. BR, Rio de Janeiro, v. 9, n. 4, p. 1174-1178, 2011.
ALVES, Rui. Publish or Perish. Portuguese Journal of Nephrology & Hypertension, v. 28, p. 277-279, 2014.
ANDRADE, Juliana de Souza; CASSUNDÉ, Fernanda Roda de Souza Araújo; BARBOSA, Milka Alves Correira. Da liberdade à “Gaiola De Cristal”: sobre o produtivismo acadêmico na pós-graduação. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, n. 1, v. 9, p. 169-197, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/pgc/article/view/43356/22445.
CAFÉ, Anderson Luis da Paixão. O controle e a regularidade na produção e na difusão de conhecimento no campo científico interdisciplinar. 2017. 322f. Tese (Doutorado MultiInstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.
COSTA, Luciana Ferreira da. A Museologia no Brasil, século XXI: atores, instituições, produção científica e estratégias. João Pessoa, CCTA, 2018.
COSTA, Luciana Ferreira da; RAMALHO, F. A. . Os usuários do Portal de Periódicos da Capes: perfil dos pesquisadores em saúde da UFPB. Revista ACB, Florianópolis, v. 15, p. 144-163, 2010.
COSTA, Luciana Ferreira da; DIAS, Guilherme Ataíde; SUAIDEN, Emir José; RAMALHO, Francisca Arruda. A pós-graduação em Ciência da Informação na UFPB: entrevista com a Professora Francisca Arruda Ramalho. Informação & Sociedade, v. 19, p. 147-155, 2009.
CURTY, Renata Gonçalves. Produção intelectual no ambiente acadêmico. Renata Curty, 2010.
GODOI, Christiane Kleinübing; XAVIER, Wlamir Gonçalves. O produtivismo e suas anomalias. Cadernos EBAPE.BR, v. 10, n. 2, p. 456-465, 2012.
KUENZER, Acacia. Zeneida; MORAES, Maria Célia Marcondes de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1341-1363, set./dez. 2005.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do Trabalho Cientifico. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2009.
NÓVOA, António. O Regresso dos professores. In: Conferência desenvolvimento profissional de professores ao longo da vida. Lisboa, Portugal, 2007.
PIMENTA, Alessandra Giuliani. (Des)caminhos da pós-graduação brasileira; o produtivismo acadêmico e seus efeitos nos professores pesquisadores. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal da Paraíba, 2015.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. 3 ed. revista e ampliada. São Paulo: Atlas, 2008.
SAMPAIO, Patrícia Passos. Ser (in)feliz na universidade: sofrimento/prazer e produtivismo no contexto da pós-graduação em Saúde Coletiva/Saúde Pública. 2016. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) – Universidade de Fortaleza, 2016.
SANTIAGO, Rui; CARVALHO, Teresa; FERREIRA, Andreia. Changing knowledge and the academic profession in Portugal. HigherEducationQuarterly, v. 69, n. 1, p. 79-100, 2015.
SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JUNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
VELLOSO, Jacques; VELHO, Léa Maria Leme Strini. Mestrandos e doutorandos no país: trajetórias de formação. Brasília: Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior, 2001. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me001615.pdf.
VIZEU, Fábio; MACADAR, Marie Anne; GRAEML, Alexandre Reis. Produtivismo acadêmico baseado em uma perspectiva habermasiana. Cadernos EBAPE. BR, v. 14, n. 4, p. 984-1000, 2016.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ORLANDO, Evelyn de Almeida; MEYER, Patricia. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 138, p. 231-247, 2017.
Published
2021-09-14
How to Cite
BARBOSA FILHO, E.; FERREIRA DA COSTA, L. O THE PHENOMENON OF ACADEMIC PRODUCTIVISM IN THE PERCEPTION OF TEACHERS IN THE AREA OF INFORMATION SCIENCE. Folha de Rosto, v. 7, n. 2, p. 142-155, 14 Sep. 2021.
Section
Artigos