Innovation, learning and university extension in the online social network
Abstract
University extension, one of the columns of University needed to be reinvented whilst the Coronavirus pandemic (Covid-19), through innovative practices learning such as the use of online social networks, which constituted a strong base of information in this scenario. Thus, the study mapped the innovation actions and learning trough online social networks and the extension projects of the Department of Information Science at the Federal University of Paraíba. Therefore, it started from a descriptive and documentary research, with qualitative approach, using data collection through an electronic questionnaire with the coordinator's of the referred extension projects. For the analyses, critical-reflective inference was used. In the results, the projects and the profile coordinators were characterized and the innovation and learning actions were identified in online social networking environment, highlighting Instagram, Facebook, podcast, lives, sites, Linktree, drive and use of platforms like Google Meet. It is concluded that innovation in the university extension was driven by the use of digital tools for sharing scientific content in remote platforms and online social networks, fostering learning and endorsing social networks as allies in the effectuation of these actions.
References
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Organizado por Cláudio Brandão de Oliveira. Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas, 2016.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Câmara de Educação Superior. Resolução Nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/201, que aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília: Câmara de Educação Superior, 2018.
COSTA, H. K. D. S. et al. Inovação e empreendedorismo como caminhos para novos modelos de ensino/aprendizagem. Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 3, p. 211-233, 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27648. Acesso em: 12 nov. 2020.
FRANZ, H. W.; HOCHGERNER, J.; HOWALDT, J. Challenge Social Innovation: Potentials for Business, Social Entrepreneurship, Welfare and Civil Society. Germany: Springer, 2012.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 19. ed. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018.
KEMP, S. Digital 2020: october global statshot. [S.l.]: Datareportal, 2020. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2020-october-global-statshot. Acesso em: 12 nov. 2020.
MARTELETO, R. M.; SILVA, M. V. P. Redes, campo científico e processos de informação e comunicação em saúde. In: TOMAEL, M. I.; MARTELETO, R. M. Informação e redes sociais: interfaces de teorias, métodos e objetos. Londrina: Eduel, 2015. p. 41-58.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
RECUERO, R. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
REINERT, M. et al. Rede Social como ferramenta de ensino-aprendizagem em sala de aula. In: ENCONTRO DA ANPAD, 34., 2010, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro, 2010.
SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
SILVA, F. S.; SERAFIM, M. L. Redes sociais no processo de ensino e aprendizagem [...]. In: SOUSA, R. P. et al. (org.). Teorias e práticas em tecnologias educacionais. Campina Grande: Eduepb, 2016. p. 67- 98.
TOSCANO, G. S. Extensão Universitária e formação Cidadã: a UFRN e a UFBA em ação. 2006. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Centro de Ciências Humanas Letras e Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA. Pró-Reitoria de Extensão. Instrução Normativa N. 02/2020. Dispõe sobre normas, procedimentos e prazos para a gestão e realização de Atividades de Extensão enquanto vigorarem as recomendações de isolamento social no enfrentamento à Pandemia de Coronavírus (Covid-19). João Pessoa: PROEX/UFPB, 2020.
WITTER, G. P. Redes sociais e sistemas de informação na formação do pesquisador. In: POBLACIÓN, D. A.; MUGNAINI, R.; RAMOS, L. M. S. V. C. Redes sociais e colaborativas em informação científica. São Paulo: Angellara, 2009, p. 169-201.
ZANCANARO, A. et al. Redes sociais na educação a distância: uma análise do projeto e-nova. DataGramaZero, [S.l.], v. 13, n. 2, abr. 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/8354. Acesso em: 09 out. 2020.
ZENHA, L. Redes sociais online: o que são as redes sociais e como se organizam? Caderno de Educação, Pelotas, n. 48, v. 1, p. 9-23, 2014/2016.
Copyright (c) 2021 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.