Black intellectual in Cariri Cearense Librarianship

the trajectory of Joselina da Silva

  • Dávila Maria Feitosa da Silva Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Erinaldo Dias Valério Universidade Federal de Goias (UFG)
  • Nicácia Lina do Carmo Universidade Federal do Ceará (UFC)
Keywords: Black librarianship, Intellectual black woman, Anti-racist education, Joselina da Silva

Abstract

It presents a reflection on the contribution of the black intellectual professor Dra Joselina da Silva to the studies on ethnic-racial, social and gender relations in the Librarianship course at the Federal University of Ceará, Campus Cariri. It discusses the importance of this intellectual black woman for the consolidation of Brazilian black librarianship. It informs that the discussions about the ethnic-racial relations in the formation of librarians in Brazil have been taking place from the initiatives of different black women / Brazilian intellectuals. It adopts as a methodology the feature of bibliographic research with a qualitative approach and collects the data through the curriculum of that teacher indexed in the lattes platform. He informs that Professor Joselina da Silva is a black intellectual, from Rio de Janeiro, born and raised in the religious sphere of African origin, has a notorious trajectory in academia and in black social movements. She explains that she worked in the Librarianship course and coordinated the Brazilian Latin American and Caribbean Nucleus for Studies on Race Relations, Gender and Social Movements - (N´BLAC). It mentions that this research is developed in the scope of Alaye - research laboratory in anti-racist information and informational subjects. He concludes by pointing out that the performance of the aforementioned teacher has provided the training of librarians committed to academic, pedagogical and professional activities with the education of race relations, so that information services and products can address the informational needs of black people regardless of environment in which they are inserted.

Author Biographies

Dávila Maria Feitosa da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestra em Biblioteconomia (UFCA). Doutoranda em Ciência da Informação na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Integrante do Alaye - laboratório de pesquisa em informação antirracista e sujeitos informacionais.

Erinaldo Dias Valério, Universidade Federal de Goias (UFG)

Doutor em Ciência da Informação (PPGCI/IBICT/UFRJ). Mestre em Ciência da Informação (PPGCI/UFPE). Docente da Universidade Federal de Goiás (UFG). Professor Colaborador do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia (PPGB/UFCA) e líder do Alaye - laboratório de pesquisa em informação antirracista e sujeitos informacionais.

Nicácia Lina do Carmo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Ciência da Informação (UFPE). Bibliotecária/Documentalista da UFC. Integrante do Alaye - laboratório de pesquisa em informação antirracista e sujeitos informacionais.

References

ALMEIDA, Neilia Barros Ferreira de; BAPTISTA, Sophia Galvão. Breve histórico da Biblioteconomia brasileira: formação profissional. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA, DOCUMENTAÇÃO E CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 25, 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2013. Disponível em: https://portal.febab.org.br/anais/article/view/1508. Acesso em: 2 dez. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.639.htm. Acesso em: 2 dez. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, 2004. Disponível em: http://www.uel.br/projetos/leafro/pages/arquivos/DCN-s-Educacao das Relações Etnico-Raciais.pdf. Acesso em: 20 dez. 2020.

CARDOSO, Francilene; PINTO, Michelle Silva. Apontamentos contemporâneos sobre questão racial e atuação bibliotecária. In: SILVA, Franciéle Carneiro; LIMA, Graziela dos Santos. (Org.) Bibliotecári@s negr@: ação, pesquisa e atuação política. Florianópolis: Associação Catarinense de Bibliotecários, 2018. p. 39-88.

EUCLIDES, Maria Simone; SILVA, Joselina da. Dialogando autoetnografias negras: intersecções de vozes, saberes e práticas docentes. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 32, p. 33-52, abr/jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v15i32.5042. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5042. Acesso em: 20 dez. 2020.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

SANTOS, Sales Augusto. “De militantes negros a negros intelectuais”. In: CONGRESSO PORTUGUÊS DE SOCIOLOGIA, 7, 2008, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2008. Tema do evento: Mundos sociais: saberes e práticas. Disponível em: http://flacso.org.br/?publication=de-militantes-negros-a-negros-intelectuais. Acesso em: 22 dez. 2020.

SANTOS, Raimunda Fernanda dos; VALÉRIO, Erinaldo Dias. O ensino das práticas de organização e tratamento da informação étnico-racial e sobre diversidade de gênero frente à formação do(a) bibliotecário(a). Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 5, n. Especial, p. 14-23, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/114056. Acesso em: 22 dez. 2020.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Org.). Epistemologias do Sul. Coimbra: Edições Almedina, 2009. p. 73-118.

VALÉRIO, Erinaldo Dias; SILVA, Dávila Maria Feitosa. Discutindo as relações raciais: os trabalhos de conclusão de curso em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri – UFCA. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, v. 4, p. 132-145, 2017. Disponível em: https://portal.abecin.org.br/rebecin/article/view/84. Acesso em: 22 dez. 2020.

VALÉRIO, Erinaldo Dias; CAMPOS, Arthur Ferreira. Educação antirracista no ensino da biblioteconomia. Folha de Rosto, v. 5 n. Especial, p. 118-126, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/462. Acesso em: 22 dez. 2021.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 12. ed. São Paulo: Atlas, 2014.

Published
2021-04-27
How to Cite
SILVA, D. M. F. DA; VALÉRIO, E. D.; CARMO, N. L. DO. Black intellectual in Cariri Cearense Librarianship: the trajectory of Joselina da Silva . Folha de Rosto, v. 7, n. 1, p. 28-47, 27 Apr. 2021.
Section
Artigos