The mediation of information by the teacher for students in the early years in a school library environment
Abstract
The mediation of information, in the school environment, especially in the early years, is carried out by the teacher, because, although municipal schools have the physical space of the library, they do not have professionals to perform the function of librarian. In order to understand how students in this age group deal with the most diverse information around them and what the teacher's role is as a mediator of information, the proposition is to know the informational behavior of students and the informational mediation process of students in initials, from the teacher's perspective, as an information mediator, with the objective of elaborating a proposal for the development of information mediation activity by the teacher in a school library environment. For this, a theoretical study was carried out on informational behavior and information mediation and an explanatory study on the process and the informational mediation agent of the municipal education network of Marília, in the early years. In the field of information mediation, there is a significant paradigm shift, which, before, was focused on the system and, today, is more focused on the user, their needs and uses of information, that is, focused on people, their information behavior. Reflections on mediation in the school context suggest that the teacher, the librarian and the school library play a fundamental role, contributing positively to the student's cognitive development.
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo F. Mediação da informação e múltiplas linguagens. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, v. 2, n. 1, p. 89-103, 2009. Disponível em: http://revistas.ancib.org/index.php/tpbci/article/view/170. Acesso em: 25 jan. 2022.
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo; SILVA, Rovildon José da. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015.
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Mediação como conceito potencializador do diálogo entre a Ciência da Informação e os campos da Arquivologia, Biblioteconomia e Museologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 13., 2012. Rio de Janeiro. Anais […]. Rio de Janeiro: ENANCIB, 2012. Disponível em: http://www.eventosecongressos.com.br/metodo/enancib2012/arearestrita/pdfs/19256.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.
BAUGHMAN, James C. School libraries and MCAS scores. In: SYMPOSIUM SPONSORED BY THE GRADUATE SCHOOL OF LIBRARY AND INFORMATION SCIENCE SIMMONS COLLEGE, 2000, Boston. Anais […]. Boston: [s.n.], 2000. Disponível em: http://web.simmons.edu/%7Ebaughman/mcas-school-libraries. Acesso em: 25 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.
CASE, Donald O.; GIVEN, Lisa M. Looking for Information: a survey of research on information seeking, needs. 4. ed. Bingley, UK: Emerald Group, 2016.
DAVALLON, Jean. A mediação: a comunicação em processo? Prisma.com, Porto, n. 4, 2007. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/2100. Acesso em: 14 abr. 2022.
DERVIN, Brenda; NILAN, Michael. Information needs and uses. Annual review of information science and technology, v. 21, p. 3-33, 1986. Disponível em: http://www2.hawaii.edu/~donnab/lis670/dervin_nilan.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.
FIALHO, Janaína Ferreira; ANDRADE, Maria Eugênia Albino. Comportamento informacional de crianças e adolescentes: uma revisão da literatura estrangeira. Ciência da Informação, v. 36, n. 1, p. 20-34, abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/M9NMzBgrss7fsRXNKRybHgQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 14 abr. 2022.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, v. 2, n. 1, p. 5-9, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/41315. Acesso em: 14 abr. 2022.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATION. Manifesto IFLA/Unesco para biblioteca escolar. Trad. de Neusa Dias Macedo. 1999. Disponível em: https://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/school-library-manifesto-pt-brazil.pdf. Acesso em: 25 jan. 2022.
INTERNATIONAL FEDERATION OF LIBRARY ASSOCIATION. IFLA/UNESCO school library manifesto. 2021. Disponível em: https://www.ifla.org/node/93585?og=52. Acesso em: 25 jan. 2022.
KUHLTHAU, Carol. Student learning through Ohio school libraries, Part 1. School libraries worldwide, v. 11, n. 1, p. 63-88, 2005.
MATA, Marta Leandro da; CASARÍN, Helen de Castro Silva. Biblioteca escolar e aplicação da proposta da competência em informação no ensino fundamental. Revista CRB-8 Digital, v. 1, p. 28-39, 2008. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/9241. Acesso em: 14 abr. 2022.
MOTA, Daniela Rigoldi Del Nero; PELOSO, Rita de Cássia Borguetti. (org.) Proposta Curricular: Ensino Fundamental – 1º ao 5º ano do Sistema Municipal de Ensino de Marília. Marília: Secretaria Municipal da Educação, 2020. 662p. Disponível em: https://educacao.marilia.sp.gov.br/arquivos/proposta_curricular_2020_-_volume_unico_15110710_17124554.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.
SANTOS NETO, João Arlindo dos; ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. O conceito de mediação implícita da informação no discurso dos bibliotecários. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 15., 2014, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: ANCIB, 2014. p. 1241-1257. Disponível em: http://enancib2014.eci.ufmg.br/documentos/anais/anais-gt3. Acesso em: 14 abr. 2022.
SILVA-JEREZ, Nelson Sebastian; CASARIN, Helen de Casrto SIlva. Comportamento informacional de crianças e adolescentes no contexto da biblioteca escolar: uma revisão da literatura. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE BIBLIOTECAS ESCOLARES (CIBES), 1., 2015, Marília. Anais [...]. Marília: CIBES, 2015.
TODD, Ross J. Adolescents of the Information Age: Patters of Information Seeking and Use, and Implications for Information Professionals. School Libraries Worldwide, v. 9, n. 2, p. 27-46, 2003.
Copyright (c) 2022 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.