Decolonial possibilities for Brazilian University Libraries

strengthening integrative practices in the face of anti-racist actions

  • Andreia Sousa da Silva Universidade do Estado de Santa Catarina (UESC)
Keywords: integrating practices, anti-racist actions, university library

Abstract

The purpose of this work is to present the possibilities of practical anti-racist and decolonial actions in university libraries, with the objective of relating the importance of implementing the integrative practices of the university library to the curriculum in the face of ethnic-racial relations in the academic environment. The literature review covering the theoretical framework includes the analysis of the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture, which is pointed out by theorists of Librarianship and Science of Information on anti-racist practices and the identification of aspects that justify the construction of an anti-racist education both in the training environment and in the work environment in libraries as a whole. Finally, it is understood the need for a broad and critical understanding of integrative practices and their developments in the scope of the delineation of anti-racist issues that require the urgent reincorporation of a strategic plan that would support several other more innovative library practices.

Author Biography

Andreia Sousa da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina (UESC)

Mestra e Doutoranda em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, da Universidade Federal de Santa Catarina (PPGCIN/UFSC). Professora Assistente do Departamento de Biblioteconomia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Bacharel em Biblioteconomia pela UDESC. Presidente da Associação Catarinense de Bibliotecários: Gestão 2021-2023. Pesquisadora associada do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade do Estado de Santa Catarina (NEAB-UDESC). Membro do Grupo de Pesquisa Organização do Conhecimento e Gestão Documental do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação e Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Pesquisa em Informação Antirracista e Sujeitos Informacionais (ALAYE).

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Published
2022-04-29
How to Cite
SILVA, A. S. DA. Decolonial possibilities for Brazilian University Libraries: strengthening integrative practices in the face of anti-racist actions. Folha de Rosto, v. 8, n. 1, p. 121-132, 29 Apr. 2022.