Informational practices in Reading Clubs

mediation, informational exchanges of readings and exchanges

  • Emanuelle Geórgia Amaral Ferreira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Andreza Gonçalves Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Jéssica PatrÍcia Silva de Sá Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Keywords: informational practices, reading clubs, mediation

Abstract

This article reports the participant observation in three different reading clubs from the perspective of information practices studies. This is qualitative research and as a data collection technique, the participant observation of the reading clubs was adopted: Clube do Livro BH, Clube do Livro de Ribeirão das Neves and Leia Mulheres BH. An ethnographic approach was chosen, with the aim of making possible an immersion in the meetings of the reading clubs. The research assumption is the idea that the dynamics of information sharing in these clubs is presented in a very rich way, since it implies in previous readings of books and in several exchanges of information during the meetings. Thus, the relationships between the subject and the information are complex and permeated by several processes such as: reading, appropriation and interpretation of information, sharing reading experiences, exchanging information and informal interactions/conversations with other readers. With the investigation from the perspective of studies of informational practices, the importance of social interaction and context for promoting mediation, sharing readings and informational exchanges in the construction of meaning, meaning and collective knowledge becomes evident.

Author Biographies

Emanuelle Geórgia Amaral Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCI/UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela UFMG.

Andreza Gonçalves Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela Escola de Ciência da Informação da UFMG. Especialista em Docência em Biblioteconomia e Gestão de Bibliotecas Públicas pela Faculdade UniBF.
Jéssica PatrÍcia Silva de Sá, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutora e Mestra em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela UFMG. Bibliotecária-Documentalista da Escola de Belas Artes da UFMG.

References

ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila; DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal; DUMONT, Lígia Maria Moreira. As perspectivas de estudos sobre os sujeitos no PPGCI/UFMG. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 24, n. especial, p. 85-101, jan./mar. 2019. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/3895/2230. Acesso em: 14 fev. 2022.

BERTI, Ilemar Christina Lansoni Wey; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Estudos de usuários e práticas informacionais: do que estamos falando? Informação & Informação, Londrina, v. 22, n. 2, p. 389-401, maio/ago. 2017. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/issue/view/1320. Acesso em: 14 fev. 2022.

DELMANTO, Dileta. A mediação da leitura à luz da concepção de aprendizado socialmente elaborado. In: INSTITUTO C&A. Prazer em ler: registros esparsos da emoção do caminhante nas lidas com a mediação da leitura. São Paulo: [s. n.], 2007. v. 2. p. 16-37.

DUARTE, Adriana Bogliolo Sirihal; ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila; PAULA, Cláudio Paixão Anastácio de. Práticas informacionais: desafios teóricos e empíricos de pesquisa. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE USOS E USUÁRIOS DA INFORMAÇÃO, 1., Fortaleza. Anais [...]. 2017. Disponível em: http://www.eneu2017.ufc.br/index.php/eneu/1/paper/viewFile/60/31. Acesso em: 14 fev. 2022.

FREITAS, César Gomes de. Desenvolvimento local e sentimento de pertença na comunidade de Cruzeiro do Sul - Acre. 2008. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Local) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS, 2008. Disponível em: https://site.ucdb.br/public/md-dissertacoes/8058-desenvolvimento-local-e-sentimento-de-pertenca-na-comunidade-de-cruzeiro-do-sul-acre.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

KOZINETS, Robert. The Field Behind the Screen: Using Netnography For Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, [s. l.], v. 39, n. 1, p. 61-72, feb. 2002. Disponível em: http://www.nyu.edu/pages/classes/bkg/methods/netnography.pdf. Acesso em: 4 fev. 2022.

LANKES, Richard David. The Atlas of the New Librarianship. Cambridge: MIT Press, 2011.

LANKES, Richard David. The New Librarianship field guide. Cambridge; London: MIT Press, 2016.

LEIA Mulheres. Sobre nós. 2018. Disponível em: https://leiamulheres.com.br/sobre-nos/. Acesso em: 25 jan. 2022.

PAULA, Claudio Paixão Anastácio de; SÁ, Jéssica Patrícia Silva de. Leia Mulheres BH: mediação de leitura e empoderamento feminino. In: FROTA, Maria Guiomar da Cunha; SILVEIRA, Fabrício José Nascimento da; GOMES, Pablo (org.). Anais da 4a Jornada Científica Internacional da Rede Mussi: Mediações da informação, democracia e saberes plurais. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2020. p. 336-350. Disponível em: https://remussi.org/wp-content/uploads/2021/04/Anais-4a-Jornada-da-Rede-Mussi-2019.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.

ROCHA, Janicy Aparecida Pereira; GANDRA, Tatiane Krempser. Práticas informacionais: elementos constituintes. Informação & Informação, Londrina, v. 23, n. 2, p. 566-595, maio/ago. 2018. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/28857/24217. Acesso em: 14 fev. 2022.

SÁ, Jéssica Patrícia Silva de. Ler e compartilhar na web: práticas informacionais de blogueiros literários. 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Escola de Ciência da Informação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/VAFA-BBLHZZ/1/disserta__o_j_ssica_de_s_.pdf. Acesso em: 23 mar. 2022.

SÁ, Jéssica Patrícia Silva de. Estudos sobre blogs na Ciência da Informação. Biblionline, João Pessoa, v. 15, n. 1, p. 54-69, jan./mar. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/biblio/article/view/44828/22666. Acesso em: 14 fev. 2022.

SÁ, Jéssica Patrícia Silva de; BARBOSA, Andreza Gonçalves; FERREIRA, Emanuelle Geórgia Amaral. O Clube do Livro de Ribeirão das Neves como instrumento de mediação de leituras compartilhadas e pertencimento da comunidade. Folha de Rosto: Revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Juazeiro do Norte, v. 7, n. 3, p. 272-288, set./dez. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/folhaderosto/article/view/756/592. Acesso em: 14 fev. 2022.

SAVOLAINEN, Reijo. Everyday life information seeking: approaching information seeking in the context of “way of life”. Library & Information Science Research, Amsterdam, v. 17, n. 3, p. 259-294, 1995. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0740818895900489. Acesso em: 23 mar. 2022.

SAVOLAINEN, Reijo. Information behavior and information practice: reviewing the “umbrella concepts” of information-seeking studies. Library Quarterly, Chicago, v. 77, n. 2, p. 109-132, 2007. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.1086/517840. Acesso em: 23 mar. 2022.

YUNES, Eliana. Pelo avesso: a leitura e o leitor. Letras, Curitiba, v. 44, p. 185-196, 1995. Disponível em: https://social.stoa.usp.br/articles/0037/3051/Leitura_e_leitorYUNES.pdf. Acesso em: 24 jan. 2022.

ZILBERMAN, Regina. Fim do livro, fim dos leitores? São Paulo: Editora SENAC, 2001.

Published
2022-04-15
How to Cite
FERREIRA, E. G. A.; BARBOSA, A. G.; SÁ, J. P. S. DE. Informational practices in Reading Clubs: mediation, informational exchanges of readings and exchanges. Folha de Rosto, v. 8, n. 1, p. 83-103, 15 Apr. 2022.