MIL Group
studying and promoting the mediation of information and reading in an academic perspective
Abstract
This article aims to present elements of the constitution and results of actions carried out by the Reading and Information Mediation Group (MIL), linked to the Institute of Human Sciences and Information of the Federal University of Rio Grande - FURG, located in southern Rio Grande do Sul, Brazil. Since 2013, the members of the MIL Group have developed interdisciplinary projects of Research, Teaching and Extension related to the mediation of information and reading in formal and informal education spaces. They are part of the group, teachers, undergraduate and graduate students, and librarian researchers at FURG and other institutions. As objectives the group foresees: a) Carry out investigations about the mediation of reading and information in different contexts; b) Investigate the mediation of information in different spaces and by different subjects; c) Promote teaching actions related to the promotion of reading; d) Encourage extension actions related to encouraging reading and information mediation; e) Foster research, and teaching and extension actions on information literacy. The actions are linked to the information Literacy Laboratory (LABCOINFO).
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015.
ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação sociedade e biblioteca pública”. INFOhome - ESPAÇO OFAJ - ARTIGOS E TEXTOS. Set. 2016. Disponível em: https://ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=9 Acesso em: 28 maio 2022.
AZEVEDO, M. G. P. et al. Biblioteca da Escola: Ativar! aproximando saberes e fazeres. In: Semana Acadêmica, 21.; Fórum de Egressos, 1., 2020, Rio Grande. Anais dos 45 anos do curso de bacharelado em Biblioteconomia. Rio Grande: FURG, 2020. p. 54-71. Disponível em: https://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/10486/LIVRO%20DOS%20ANAIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y
FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 6. ed. Campinas: Papirus, 2003.
PAJEÚ, H. M.; SANTOS, W. A. de L. Por uma promoção democrática e dialógica da leitura. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1-18, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e78364. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78364. Acesso em: 10 maio. 2022.
Copyright (c) 2023 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.