MIL Group

studying and promoting the mediation of information and reading in an academic perspective

  • Renata Braz Gonçalves Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Rodrigo Aquino de Carvalho Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Maria Helena Machado de Moraes Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Mariza Ines da Silva Pinheiro Docente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Mato Grosso.
Keywords: Information literacy, Information mediation., Reading mediation

Abstract

This article aims to present elements of the constitution and results of actions carried out by the Reading and Information Mediation Group (MIL), linked to the Institute of Human Sciences and Information of the Federal University of Rio Grande - FURG, located in southern Rio Grande do Sul, Brazil. Since 2013, the members of the MIL Group have developed interdisciplinary projects of Research, Teaching and Extension related to the mediation of information and reading in formal and informal education spaces. They are part of the group, teachers, undergraduate and graduate students, and librarian researchers at FURG and other institutions. As objectives the group foresees: a) Carry out investigations about the mediation of reading and information in different contexts; b) Investigate the mediation of information in different spaces and by different subjects; c) Promote teaching actions related to the promotion of reading; d) Encourage extension actions related to encouraging reading and information mediation; e) Foster research, and teaching and extension actions on information literacy. The actions are linked to the information Literacy Laboratory (LABCOINFO).

Author Biographies

Renata Braz Gonçalves, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora e Mestra em Educação, pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Bacharela em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Docente do Instituto de Ciências Humanas e da Informação da FURG. Líder do Grupo de Pesquisa: Mediação da Informação e Leitura (MIL).

Rodrigo Aquino de Carvalho, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutor em Comunicação e Informação. Docente do Instituto de Ciências Humanas e da Informação da Universidade Federal do Rio Grande -FURG. rodrigocarvalho@furg.br

Maria Helena Machado de Moraes, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutora em Educação em Ciências. Docente do Instituto de Ciências Humanas e da Informação da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). hmachmor@gmail.com 

Mariza Ines da Silva Pinheiro, Docente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Mato Grosso.

Doutora em Documentação. Docente do Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal de Mato Grosso. mariza-ines@hotmail.com

References

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Leitura, mediação e apropriação da informação. INFOhome - ESPAÇO OFAJ - ARTIGOS E TEXTOS. Out. 2017. Disponível em: https://ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=12 Acesso em: 28 set. 2022.

ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015.

ALMEIDA JUNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação sociedade e biblioteca pública”. INFOhome - ESPAÇO OFAJ - ARTIGOS E TEXTOS. Set. 2016. Disponível em: https://ofaj.com.br/espacoofajs_conteudo.php?cod=9 Acesso em: 28 maio 2022.

AZEVEDO, M. G. P. et al. Biblioteca da Escola: Ativar! aproximando saberes e fazeres. In: Semana Acadêmica, 21.; Fórum de Egressos, 1., 2020, Rio Grande. Anais dos 45 anos do curso de bacharelado em Biblioteconomia. Rio Grande: FURG, 2020. p. 54-71. Disponível em: https://repositorio.furg.br/bitstream/handle/1/10486/LIVRO%20DOS%20ANAIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y

FAZENDA, I. C. A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 6. ed. Campinas: Papirus, 2003.

PAJEÚ, H. M.; SANTOS, W. A. de L. Por uma promoção democrática e dialógica da leitura. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, p. 1-18, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.e78364. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78364. Acesso em: 10 maio. 2022.
Published
2023-04-12
How to Cite
GONÇALVES, R. B.; CARVALHO, R. A. DE; MORAES, M. H. M. DE; DA SILVA PINHEIRO, M. I. MIL Group: studying and promoting the mediation of information and reading in an academic perspective. Folha de Rosto, v. 9, n. 1, p. 154-170, 12 Apr. 2023.
Section
Artigos