Reader competence and Competence in Information
transgressive approaches to research and university extension in spaces of (in)formation and (dis)information
Abstract
It aims to report the dynamics of the “Reading Competence and Information Competence Research Group: transdisciplinary knowledge and practices in the field of Information Science” certified by CNPq, contemplating the flexibility of research, study and training activities during the Covid-19 pandemic. Specifically, it seeks to present guidelines of the “Model of Reading and Information Skills” crossed by social literacy and responsible for the theoretical and practical support of this Research Group and, therefore, to identify skills and abilities necessary for the development of collaborative management of remote work (telework ), meeting the university’s tripod “teaching, research and extension”. With an exploratory and bibliographical research, stages of the action plan of the “Skills Studies Network” of the Federal University of Espírito Santo are identified, aiming at the democratization of information and teleworking tools. The planning stages democratized hybrid communication channels for the internal and external community of the university, as well as expanded the actions of (in)training skills in view of the growth of the flow of (mis)information. The themes and directions of the competency model supported the moments of study and converged in a set of essential knowledge and attitudes to the modus operandi of the Study Network of the Research Group. Therefore, the formation of autonomous subjects in processes of recovery, evaluation and critical understanding of different readings contemplates the disciplinary transgression of Information Science, sustaining methodologies supported by inter and transdisciplinary approaches in order to meet the informative and educational demands of society and the scientific community
References
ALMEIDA JÚNIOR, Oswaldo Francisco de. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, Sueli; SANTOS NETO, João Arlindo dos; SILVA, Rovilson José da (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. Cap. 1, p. 9-32
ANTUNES, R. Coronavírus: o trabalho sob o fogo cruzado. SP: Boitempo, 2020.
ARAÚJO, C. A. V.; VALENTIM, M. L. P. A ciência da informação no brasil: mapeamento da pesquisa e cenário institucional. Bibliotecas: Anales de Investigación (Cuba), v. 15, n. 2, p. 232-259, 2019.
ARAÚJO JÚNIOR, Rogério Henrique. Precisão no processo de busca e recuperação da informação. Brasília: Thesaurus, 2007.
BECKER, C. da R. F.; GROSCH, M. S. A Formação do leitor através das bibliotecas: o letramento e a ciência da informação como pressupostos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 4, n. 1, p. 35-45, ago. 2008.
BURNHAM, T. F. Análise Contrastiva: memória da construção de uma metodologia para investigar a tradução de conhecimento científico em conhecimento público. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação - v. 3, n. 3, jun. 2002.
BRASIL, Decreto n° 6, de 20 de março de 2020. Dispõe sobre o reconhecimento para devidos fins da ocorrência do estado de calamidade pública. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/DLG6-2020.htm.
CNPq. Grupo de Pesquisa Competência Leitora e Competência em Informação: saberes e fazeres transdisciplinares no campo da Ciência da Informação. Diretórios dos Grupos de Pesquisa. 2022. Disponível em: < http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhorh/7448832399554247>. Acesso em: 19 nov. 2022.
CUEVAS, Aurora. Competencia lectora y alfabetización en información: un modelo para La biblioteca escolar en la sociedad del conocimiento. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação (RICI), v.1 n.1, p.3-20, jan./jun. 2008.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. 8. ed. Curitiba: Positivo, 2010.
GERLIN, M. N. M. Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres necessários ao acesso da informação (hiper)textual no século XXI. Vitória, ES: Edufes; Rio de Janeiro, RJ: MC&G, 2020a
GERLIN, M. N. M. O relacionamento das competências leitora e em informação com o processo de letramento na era digital. Informação & Informação, v. 26, p. 206-231, 2021.
GERLIN, M. N. M.; RIBEIRO, S. D. C. A contribuição dos modelos de desenvolvimento das competências em leitura e informativas para a sociedade da informação e do conhecimento. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v. 10, 2020.
GERLIN, M. N. M.; WENCESLAU, A. C. B. C.; SILVA, D. L.; OLIVEIRA, V. C.; RIBEIRO, S. D. C.; COSTA, F. P.; SANTOS, E. M.; BARBOSA, E. T.; NASCIMENTO, A. C. Gestão colaborativa do trabalho remoto da Rede de Estudos das Competências: a flexibilização das ações de pesquisas, estudos e formativas no ciberespaço durante a pandemia. In: Sonia Sánchez-Cuadrado; Aurora Cuevas-Cerveró, Pablo Parra Valero, Michela Montesi. (Org.). Información y desinformación en tiempos de incertidumbre. 1ed.Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Documentación, Departamento de Biblioteconomía, 2021, v. 1, p. 103-114.
MOITA, F. M. G. da S.; ANDRADE, F. C. B. de. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, maio/ago. 2009.
RODRIGUES, R. F. L. Competência em Informação, Escrita Científica e Educação Científica. Perspectiva em Ciência da Informação, v. 27, n. 2, pl 221-241, abr./jun. 2022.
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. São Paulo: Cortez, 2010.
Copyright (c) 2023 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.