Monitoria Acadêmica na disciplina Metodologia do Trabalho Científico no Curso de Graduação em Biblioteconomia da UFPB
Abstract
In the sphere of teaching activities at universities, there is academic monitoring that provides the autonomy and training of monitors, instigating the development of competences, skills and knowledge, among them, on information and knowledge management. In this context, the objective of this research is to highlight the importance of information and knowledge management in the monitoring activity developed in the discipline Methodology of Scientific Work. Methodologically, the research is bibliographic, descriptive and field, with a quantitative and qualitative approach. Data collection took place by applying a questionnaire via Google Forms. The results point the adoption of strategies based on the principles of information and knowledge management in order to facilitate the monitoring experience and measure better interaction in the teacher-monitor-student relationship, among them: orientation meetings, participation in a classroom. classroom, face-to-face doubts; online monitoring via WhatsApp; study meetings preparation of material and organization of competitions. It concludes that the monitoring helps a lot in the academic formation of the students who receive it. In addition, it allows the monitor to learn about teaching, allowing to realize, also, the importance of information and knowledge management in the teaching-learning process.
References
BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de metodologia científica. 3. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
BARROS, Dirlene Santos; MENDES, Reyjane dos Santos. A disciplina Metodologia do Trabalho Científico do curso de Biblioteconomia da Universidade Federal do Maranhão e sua contribuição na produção científica. Biblionline, João Pessoa, v. 8, n. 2, p. 49-63, 2012. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/16344. Acesso em: 04 jan. 2020.
BASTOS, Cleverson; KELLER, Vicente. Aprendendo a aprender: introdução à metodologia científica. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
BELLUZZO, Regina Celia Baptista. Bases teóricas de gestão da informação: das origens aos desafios na sociedade contemporânea. Palabra Clave, La Plata, v. 7, n. 1, p. 1-12, oct. 2017. Disponível em: http://eprints.rclis.org/32458/1/7457-Texto%20del%20art%C3%ADculo-18820-2-10-20171013.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm#art92. Acesso em: 12 fev. 2021.
CENTRO UNIVERSITÁRIO SÃO JUDAS. Por que fazer monitoria na faculdade. Unimonte: Centro Universitário São Judas, 2018. Disponível em: https://www.unimonte.br/blog/por-que-fazer-monitoria-na-faculdade/. Acesso em: 27 nov. 2020.
CHAVES, Ursula Silva Baptista. et al. Relato de experiência da utilização de metodologias ativas na prática da monitoria de um curso de Enfermagem. Research, Society and Development, [S.l.], v. 9, n. 9, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://www.rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/7303/6470. Acesso em: 27 nov. 2020.
DAVENPORT, Thomas; PRUSAK, Laurence. Ecologia da informação: por que só a tecnologia não basta para o sucesso na era da informação. São Paulo: Futura, 1998.
GARCIA, Luciane Terra dos; SILVA FILHO, Luiz Gomes da; SILVA, Maria Verônica Gomes da. Monitoria e avaliação formativa em nível universitário: desafios e conquistas. Perspectiva, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 973-1003, set./dez. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2013v31n3p973/27746. Acesso em: 23 out. 2019.
GONÇALVES, Mariana Fiuza et al. A importância da monitoria acadêmica no ensino superior. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 1, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3757/3422. Acesso em: 11 fev. 2021.
OLIVEIRA, Tamires Aparecida Batista de; VALENÇA, Kleber Firpo Prado. A importância da metodologia científica para o ensino e aprendizagem no ensino superior. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., Curitiba, 2015. Anais [..]. Curitiba: EDUCERE, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/17807_10482.pdf. Acesso em: 11 fev. 2021.
ORTEGA, Luciane Meneguin. Programa Empreendedorismo-Escola: influenciando a universidade por meio do tripé ensino, pesquisa e extensão. Revista de Administração, Contabilidade e Economia da Fundace, Ribeirão Preto, v. 7, n. 1, p. 118-132, 2016. Disponível em: https://www.fundace.org.br/revistaracef/index.php/racef/article/view/189/pdf_11. Acesso em: 27 nov. 2020.
SANTOS, Geovannia Mendonça; BATISTA, Sylvia Helena Souza da. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículum interprofissional em saúde. ABCS Heath Sci, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 203-207, 2015. Disponivel em: https://www.portalnepas.org.br/abcshs/article/view/796/691. Acesso em: 10 fev. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2017.
TARAPANOFF, Kira. Informação, conhecimento e inteligência em corporações. In: TARAPANOFF, kira. (org.). Inteligência, informação e conhecimento. Brasília: IBICT; UNESCO, 2006. cap. 1.
VICENZI, Balensiefer et al. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Revista Ciência em Extensão, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 88-94, 2016. Disponível em: https://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/1257/1254. Acesso em: 27 nov. 2020.
Copyright (c) 2021 Folha de Rosto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao encaminhar textos à revista, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica.
O trabalho publicado é considerado colaboração, portanto, o autor não será cobrado pela publicação ou receberá nenhum tipo de pagamento ou pró-labore.
Os textos são de responsabilidade de seus autores. Citações e transcrições serão permitidas mediante menção às fontes.