The Book Club of Ribeirão das Neves as an instrument to mediate shared readings and community belonging

  • Jéssica Patricia Silva de Sá Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Andreza Gonçalves Barbosa Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Emanuelle Geórgia Amaral Ferreira Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
Keywords: Book club, Shared readings, Reading mediation, Belonging to the community

Abstract

It presents the experience of the Clube do Livro de Ribeirão das Neves with the promotion of shared readings. Clube do Livro is located in the municipality of Ribeirão das Neves, Metropolitan Region of Belo Horizonte, in Minas Gerais. The Club's initiative comes from the community itself, which sees it as a space for socializing literary readings and appropriating public space. Thus, the objective of this work was to investigate the Clube do Livro de Ribeirão das Neves in order to ascertain its structure, history and performance with the community. As specific objectives we list: knowing the Clube do Livro de Neves, understanding the structure of the meetings, identifying the themes addressed, verifying the actions of encouragement and mediation of reading in the group. As a qualitative research, we adopted participant observation and semi-structured interviews as data collection techniques in two moments: in 2019 and in 2021 with the context of the pandemic. With the completion of the survey, we highlighted the importance of the Club for the community and the fundamental role of mediating shared readings for the group's involvement and sense of belonging.

Author Biographies

Jéssica Patricia Silva de Sá, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda e Mestra (2018) em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Bacharela em Biblioteconomia (2016) pela mesma instituição. Integrante dos grupos de pesquisa: "Gabinete de Estudos da Informação e do Imaginário" (GEDII) - PPGCI/UFMG (2019-presente) e "Estudos em Práticas Informacionais e Cultura" (EPIC) - PPGCI/UFMG (2018-presente).

Andreza Gonçalves Barbosa, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda e Mestra em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bacharela em Biblioteconomia pela Escola de Ciência da Informação da UFMG. Especialista em Docência em Biblioteconomia e Gestão de Bibliotecas Públicas pela Faculdade UniBF.

Emanuelle Geórgia Amaral Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Bacharel em Biblioteconomia, Mestra e Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Pesquisadora dos grupos de pesquisa Estudos em Práticas Informacionais e Cultura (EPIC/UFMG) (2014 - atual); Informação na Sociedade Contemporânea (UFRN) (2020 - atual) e Gabinete de Estudos da Informação e do Imaginário (GEDII/UFMG) (2021 - atual), ambos cadastrados no CNPq. Colaboradora no Projeto de Extensão "Observatório de boas práticas em torno do livro, da leitura, da literatura e da biblioteca" realizado na UFRN.

References

ALMEIDA, Patrícia Pinheiro. Fontes de informação literária na internet: uma avaliação. 2008. 91 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, Florianópolis, v. 2, n. 1, p. 68-80, jan./jul. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976. Acesso em: 7 jul. 2017.

CUNHA, Murilo Bastos da. Metodologia para estudo de usuários de informação científica e tecnológica. Revista de Biblioteconomia de Brasília, Brasília, v. 10, n. 2, p. 5-19, jul. 1982.

DARNTON, Robert. Primeiros passos para uma história da leitura. In: DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette: mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. p. 87-103.

FREITAS, Cesar Gomes de. Desenvolvimento local e sentimento de pertença na comunidade de Cruzeiro do Sul - Acre. 2008. 104 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Local) – Universidade Católica Dom Bosco, Campo Grande, MS, 2008.

GOMES, Henriette Ferreira. A Dimensão dialógica, estética, formativa e ética da mediação da informação. Informação e Informação, Londrina, v. 19, n. 2, p. 46-59, maio/ago. 2014.

INSTITUTO Brasileiro de Geografia e Estatística. Ribeirão das Neves: Panorama. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/ribeirao-das-neves/panorama. Acesso em: 03 abr. 2019.

LANKES, R. David. The Atlas of the New Librarianship. Cambridge: MIT Press, 2011.

LANKES, R. David. The New Librarianship field guide. Cambridge; London: The MIT Press, 2016.

MILANESI, Luís. Uma visão ampla e parcial. In: MILANESI, Luís. Biblioteca. São Paulo: Ateliê, 2002. p. 83 - 107.

PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Ed. 34, 2009.

ROUSE, Elis. Você já conhece o Clube do Livro de Ribeirão das Neves?. Literalmente uai. 16 abr. 2018. Disponível em: https://www.literalmenteuai.com.br/clube-do-livro-ribeirao-das-neves/. Acesso em: 14 abr. 2020.

Published
2022-01-09
How to Cite
SÁ, J. P. S. DE; BARBOSA, A. G.; FERREIRA, E. G. A. The Book Club of Ribeirão das Neves as an instrument to mediate shared readings and community belonging. Folha de Rosto, v. 7, n. 3, p. 272-288, 9 Jan. 2022.
Section
Artigos